Vi har en fundering? Ska eventuellt köpa ett nybyggt stenhus (-07) och stör oss på ett fönster i köket :o
Det är ett modernt funkis hus som är byggt i "sandwich". D v s 70 mm betong, 200 mm isol, 80 mm betong.
Köksfönstret är ett lågt placerat fönster ovan köksbänken i köket. Det är så himla modernt nu för tiden men vi avskyr det :mad:
Någon som vet om det är enkelt att såga upp fönsterhålet och byta?
Nu sitter det ett som 4 x 14. Vi önskar oss ett som är 8 x 14.

Till saken hör att vi länge varit ute efter att bygga nytt men av olika anledningar inte kommit till skott eftersom prislappan hela tiden hamnat över 4 mille!
Nu har helt plötsligt det perfekta huset med det perfekta läget dykt upp som en skänk från ovan till ett hyggligt attraktivt pris (3,5 mille) :D
Allt är klart för inflyttning. Det bara lite pysel med tomten kvar och det satans fönstret :rolleyes:

Är inga problem att såga upp för fönstert. Går med vanlig kapp men bästa sättet är att använda en en kap med svärd.

Vad är en "kapp" ??

Förlåt :) KAP

Sorry, menade inte att vara ironisk.
Skulle varit tydligare.

Jag undrade egentligen över vad en "vanlig kap" och en "kap med svärd" är för ngt?

Nu ska vi ta det lite lugnt här.
Ska ni såga neråt eller uppåt ?

Neråt brukar inte vara några problem, men uppåt har man alltid balk över öppningar i stenhus.

Ni ska alltså inte såga uppåt utan hjälp av sakkunnig som avlastar och gör ny bärande balk.
En murare fixar detta.

Mvh

4*14 till ett 8* 14 måste bli att steff76 skall bredda hålet...

K
Steff76 skrev:
Köksfönstret är ett lågt placerat fönster ovan köksbänken i köket. Det är så himla modernt nu för tiden men vi avskyr det :mad:
Någon som vet om det är enkelt att såga upp fönsterhålet och byta?
Nu sitter det ett som 4 x 14. Vi önskar oss ett som är 8 x 14.
Jag tolkar fönstret som ett långt liggande dvs. 4 högt som ska bli 8 högt och då sågar man uppåt och då ska man, som somelvis nämner, vara försiktig, men jag kanske tolkar fel?

Ett vanligt fel i fönstermåttning ....det är alltid bredden*höjden och inte tvärtom.
Men jag tolkar det som ktm250 jag med.

Då detta är prefab väg så finns det ingen balk ovan för fönster. Sen när jag menar vanlig kap så är det med klinga. Kap med svärd är som en motorsåg men med diamantkedja

Watchmen skrev:
Sen när jag menar vanlig kap så är det med klinga. Kap med svärd är som en motorsåg men med diamantkedja
Tack, nu är jag med!
Det var den sista varianten jag inte kände till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.