2 076 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Såga upp fönster i nybyggt stenhus?
Vi har en fundering? Ska eventuellt köpa ett nybyggt stenhus (-07) och stör oss på ett fönster i köket 
Det är ett modernt funkis hus som är byggt i "sandwich". D v s 70 mm betong, 200 mm isol, 80 mm betong.
Köksfönstret är ett lågt placerat fönster ovan köksbänken i köket. Det är så himla modernt nu för tiden men vi avskyr det
Någon som vet om det är enkelt att såga upp fönsterhålet och byta?
Nu sitter det ett som 4 x 14. Vi önskar oss ett som är 8 x 14.
Till saken hör att vi länge varit ute efter att bygga nytt men av olika anledningar inte kommit till skott eftersom prislappan hela tiden hamnat över 4 mille!
Nu har helt plötsligt det perfekta huset med det perfekta läget dykt upp som en skänk från ovan till ett hyggligt attraktivt pris (3,5 mille)
Allt är klart för inflyttning. Det bara lite pysel med tomten kvar och det satans fönstret
Det är ett modernt funkis hus som är byggt i "sandwich". D v s 70 mm betong, 200 mm isol, 80 mm betong.
Köksfönstret är ett lågt placerat fönster ovan köksbänken i köket. Det är så himla modernt nu för tiden men vi avskyr det
Någon som vet om det är enkelt att såga upp fönsterhålet och byta?
Nu sitter det ett som 4 x 14. Vi önskar oss ett som är 8 x 14.
Till saken hör att vi länge varit ute efter att bygga nytt men av olika anledningar inte kommit till skott eftersom prislappan hela tiden hamnat över 4 mille!
Nu har helt plötsligt det perfekta huset med det perfekta läget dykt upp som en skänk från ovan till ett hyggligt attraktivt pris (3,5 mille)
Allt är klart för inflyttning. Det bara lite pysel med tomten kvar och det satans fönstret
Nu ska vi ta det lite lugnt här.
Ska ni såga neråt eller uppåt ?
Neråt brukar inte vara några problem, men uppåt har man alltid balk över öppningar i stenhus.
Ni ska alltså inte såga uppåt utan hjälp av sakkunnig som avlastar och gör ny bärande balk.
En murare fixar detta.
Mvh
Ska ni såga neråt eller uppåt ?
Neråt brukar inte vara några problem, men uppåt har man alltid balk över öppningar i stenhus.
Ni ska alltså inte såga uppåt utan hjälp av sakkunnig som avlastar och gör ny bärande balk.
En murare fixar detta.
Mvh
4*14 till ett 8* 14 måste bli att steff76 skall bredda hålet...
Jag tolkar fönstret som ett långt liggande dvs. 4 högt som ska bli 8 högt och då sågar man uppåt och då ska man, som somelvis nämner, vara försiktig, men jag kanske tolkar fel?Steff76 skrev:
Ett vanligt fel i fönstermåttning ....det är alltid bredden*höjden och inte tvärtom.
Men jag tolkar det som ktm250 jag med.
Men jag tolkar det som ktm250 jag med.
Klicka här för att svara