Hej!

Har haft byggare hos mig som byggt lite.

De har bla. ställt träregel för att stödja en limträbalk.

Regeln sitter ca 30 mm från murstocken. med en 13 mm gips i mellan. och ca 17 mm luft

Är det ok? Kan jag sätta en mineritskiva mellan träregeln o murstocken?

Ingen varm rökkanal går i skorstenen. Ska vi ha någon drar vi rör på andra sidan.

Är detta ok. ska väl inte behöva reklamera jobbet (var över ett år sedan de gjorde det) och be dom sätta in järnregel istället?

Redigerat:
Totte_S
Vill du ha ett helt säkert svar bör du be sotaren titta, alternativt den firma som utför den obligatoriska brandskyddskontrollen (brukar vara sotaren). Säger de att det är ok så är det normalt det.
I mina öron låter det helt rimligt, du har dels brandavskiljande gips, dels luftspalt. Låter som om det är bättre utfört än i många andra fall.
Annat som spelar in är om det är långt ner eller upp på skorstenen och vad du eldar med i skorstenen, det är sådana faktorer som påverkar rökgastemperaturen, och följdaktligen temepraturen på murstocken, men eftersom du säger att det inte går någon varm rökkanal i skorstenen kan du nog känna dig mer än lugn avseende detta. Se över resten av brandskyddet i huset när du ändå håller på.

Hoppas på det. Vore skönt o slippa flytta regel eller byta till järn. Gamla reglar får vara kvar. Och dom lsom igger mot murstocken (gjorda på 60 talet) Golv får tydligen också ligga emot. Blir aldrig klok på alla regler. Finns ju nog att kämpa med ändå...

Har för mig att en limträ kan stå emot brand bättre en en stålbalk ? Har jag hört fel ?
Någon kunnig som vet ??

Hejsan!
Jag hade exakt samma "problem" och kontaktade därför vår sotare. Enligt honom var det inga problem så länge det fanns luftspalt mellan murstock och brännbart - och du har ju även gips emellan så det borde vara ok.
Dock, det finns mängder av regler kring detta, så kontakta sotaren - som Totte_s föreslår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.