Finns det något bra lim som expanderar lite (köpa var?)? Jag ska försöka ta bort lite knarri trätrappan. Vad mer kan man göra?

Jocke

PU-lim (polyuretan) expanderar rätt bra.
Blir knallhårt när det härdat.
Finns där du köper trälim.

Annars vet jag inte, trappknarr är knepigt att få bukt med.

Är det en ny trappa? Inga trappor ska limmas!!! Ofta går det att efterdra en nyare trappa och spänna in stegen rejält i vagnstyckerna. En trappa ska dras rejält hårt, det är visserligen en byggsats, men ska inte monteras som en möbel från IKEA utan snarare som ett topplock på en bil.

Hur mycket expanderar PU-lim i förhållande till fogskum?

Som Havsutsikt säger: Limma absolut inte trappan!
Efterdra skruvarna rejält och hjälper inte det, plocka bort skruvarna. Dra i nya längre skruvar. Använd gärna Torx, de tål att dras. ;)

Jag har inte tänkt limma trappan. Jag tänkte lägga lite lim under trappstegen så att stegen pressas lite upp så kanske man slipper lite av knarren.

Jocke

Det kommer inte att funka. Skruva är det som gäller.

Samt skruva glömde jag att skriva. Det kan väl inte bli sämre. Jag har skruvat i lite extra skruv här och där och det har blivit lite bättre men fortfarande mest knarr vid väggen där jag endast kan komma åt underifrån och skruva stegen.

Jocke

Det blir sämre med lim. Tillfälligt kan det hjälpa, men inte i längden. :(
Försök att skråskruva stegen från undersidan in i väggvangen. Förborra gärna, då går det lättare. :)

Då skippar jag limmet. Vilken storlek på skruv är bäst att använda?

Jocke

Torx 5,0x70 eller 5,0x90 brukar jag använda. :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.