Håller på att renovera kök och har tagit bort delar av mellanbjälklagets spontbräder som satt på undersidan, för att bla komma åt avloppsrör från plan 2.
Funderar på att riva bort även resten av dessa spontbräder när jag ändå är igång, får på så vis bort all sågspån och kan ersätta detta med mineralull.

Det jag funderar över är om detta lager av spontbräder behöver ersättas, tex med någon typ av skiva. Har dessa spontbräder haft någon stabiliserande effekt för bjälklaget eller har enda uppgiften varit att hålla sågspånet på plats?
Jag kommer vidare att glesa och skruva gips. Kanske kan gipsskivan i så fall fungera som stabilisering?

I
De har med stor sannolikhet inte haft annan funktion än som botten för fyllnaden. Stabilisering mellan bjälkar i äldre hus består av krysskolvning, klena pinnar ställda mellan överkant på en bjälke till underkant på bjälken intill och en pinne på andra hållet så att de bildar ett kors. (Därav namnet krysskolvning.)

Eftersom du ska ha gips eller annat skivmtrl. som tak efteråt, behöver du sannolikt spika upp någon form av glespanel. Välj då 28x70 cc 400 och lägg din mineralull på ovansidan mellan bjälkarna på underlaget.

(Det ska egentligen inte behövas någon diff.spärr (plastfolie) i ett bjälklag mellan våningar (eftersom det är samma temperatur på under- som ovansidan och därmed inge fuktvandring), men det är ändå bra om du lägger en plastfolie ovan glespanelen för att stoppa att det går upp fukt den vägen från våningen under, speciellt i ett kök, badrum och andra ställen där varm, fuktig luft förekommer i riklig mängd.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.