Då har det blivit dags för altanbygge.

Eftersom altandörren sitter väldigt lågt och det är uppfyllt ganska högt kring huset så finns det inte plats för en rejäl bärlina + golvreglar + trall, det bygger helt enkelt för mycket på höjden.

Min planerade lösning är att jag i stället för bärlina närmast huset pallar upp med plattor och då måste jag tyvärr göra det på varje golvregel.

I framkant är marken lite lägre och där får jag in en bärlina utan att det hamnar under marknivå.

För den främre bärlinan blir det dimensionen 45 x 145 mm och för golvreglarna 45 x 170 mm. Trallen blir 28 x 120 mm.

Enligt den dimensioneringstabell jag hittat skall detta vara ok men jag vore väldigt tacksam om någon kunde dubbelkolla eller komma med övrig input. Jag är väl medveten om att detta inte är den klassiska metoden :)

• altanskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det inte plats för att skruva en bärlina och sen sätta fast golvreglarna med balkskor. Borde vara mycke enklare och stadigare än att palla upp varje regel med ett gäng plattor

// Per

pellepite skrev:
Finns det inte plats för att skruva en bärlina och sen sätta fast golvreglarna med balkskor. Borde vara mycke enklare och stadigare än att palla upp varje regel med ett gäng plattor

// Per
Jag antar att du menar att jag ska skruva fast en bärlina i husfasaden men det finns inte plats för det. Dessutom kommer då spannet väl bli för långt, då får jag ju 3400 mm spann och det innebär väl att jag behöver tre bärlinor så det slutar väl i mer jobb än vad den här lösningen innebär. Dock så skulle väl en sådan lösning bli ultrastabil =)

Nu hoppas jag ju på att min lösning ska bli stabil den med ;-)

Hur stabilt det blir beror ju ganska mycket på hur "stabil" marken är under plattorna.
Väldränerad = inga problem.
Men om du får plats med 45x170 reglar hur kommer det sej då att du inte får plats med en bärlina på fasaden ? Bärlinan kan ju sitta i nivå med golvreglarna.

titanium skrev:
Hur stabilt det blir beror ju ganska mycket på hur "stabil" marken är under plattorna.
Väldränerad = inga problem.
Men om du får plats med 45x170 reglar hur kommer det sej då att du inte får plats med en bärlina på fasaden ? Bärlinan kan ju sitta i nivå med golvreglarna.
Marken under plattorna är grus och sten så det känns som en bra förutsättning.

45x170 reglarna kommer mestadels hamna under fasaden, ett alternativ vore att sänka de ännu mer och skruva fast i betongplattan men jag känner mig inte helt bekväm med att stå och dundra på med hammarborren där, kantelementet kanske spricker eller så kanske jag skadar den vattenburna golvvärmen. Fast den största nackdelen med den lösningen är att då får jag gräva ur ännu mer i framkant på altanen.

Det är så pass lågt så att med min nuvarande lösning kommer ändå främre bärlinan att delvis hamna under marknivå. Nu hoppas jag att det är tillräckligt väldränerat för att det inte ska ligga vatten i det dike jag tänker gräva för bärlinan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.