Hej!
Jag ska montera nya fönster i samband med fasadrenoveringen. Jag ska ha stående z-panel/halvspont med utanpåliggande foder runt fönstret. De nuvarande fönstren sitter i liv med fasaden och jag vill gärna sätta de nya fönstren så också.
Hur tycker ni nedanstående konstruktion ser ut? Kom gärna med synpunkter om det är bra eller finns bättre sätt.
Måste jag verkligen ha en regel med specialmått?
Jag ska montera nya fönster i samband med fasadrenoveringen. Jag ska ha stående z-panel/halvspont med utanpåliggande foder runt fönstret. De nuvarande fönstren sitter i liv med fasaden och jag vill gärna sätta de nya fönstren så också.
Hur tycker ni nedanstående konstruktion ser ut? Kom gärna med synpunkter om det är bra eller finns bättre sätt.
Måste jag verkligen ha en regel med specialmått?
Ta en 45*120 dom tre millimeterna spelar kanske ingen roll ? Eller palla upp med en masonitbit på 3mm.
Tack för svaren. Det lutar nog åt verktygsguruns svar. Du har rätt det är ju bara 3mm och det kanske inte ens blir det då distanserna för fasadskivan är 75mm har jag märkt. Det innebär att 28x70 kommer 5mm längre in än jag trodde först.
Om jag kör med 45x95 och 28x70 utanpå så hamnar ju en del av karmen i luftspalten. Kan det vara bra? Känns som fönstret borde bli kallare av det?
Om jag kör med 45x95 och 28x70 utanpå så hamnar ju en del av karmen i luftspalten. Kan det vara bra? Känns som fönstret borde bli kallare av det?
Redigerat:
Så här hade jag gjort:
Jag hade kört med 45x95 som stående med mellanliggande MU.
Sen en diffspärr inåt rummet + vågrätt spikregel 45x45 med mellanliggande MU .
Utanpå de stående reglarna en vindtät skiva av något slag. Sen 28x70 spikläkt och stående lockpanel utan på dem (då letar sig luften förbi de liggande spikläkten i varannan bräda).
När det gäller fönstren, så hade jag sågat upp remsor av 15 K-ply, så breda som behövs m.h.t. var fönsterkarmen ska hamna i förhållande till fasadlivet (vanligen sätter man fönsterkarmen 50 mm in från utsidan för att skydda dem en smula) och mätt till insida färdig vägg (eventuellt 5 el. 10 mm mer för att slippa foder runt fönstersmygen på insidan) och limskruvat dessa plywoodremsor på utsida karm (då får du absolut tätt mellan karm och plywood). Därefter kört in hela paketet i fönsterhålet och skruvat fast det m.h.t. in- och utsida.
Därefter kört fram gipsen på insidan mot plywooden. Bildar plywooden en kant på 5-10 mm innanför gipsen, behövs ingen foder på insidan.
På utsidan smyg och foder i förhållande till fasadpanelen.
Genom plywoodsmygen runt fönstret kan du strunta i var luftspalten hamnar i förhållande till karmen. Fönsterkarmen sitter fast i plywooden och den i sin tur sitter fast i de stående väggreglarna. Du kan behöva skumma spalten mellan de stående reglarna och baksidan på smygen.
Nackdelen med detta monteringssätt är att du får mer jobb den dagen fönstren ska bytas. Det finns inget mellanrum mellan karm och smyg att såga av några infästningsdon. Den finns bakom smygen.
Lösningen är att mäta ut var fästpunkterna för de invändiga skruvarna i smygen sitter och förvara anteckningarna tillsammans med övriga huspapper. Så blir det lätt att gräva fram skruvarna i smygen under spackel och färg.
___________________
Byggaren
Jag hade kört med 45x95 som stående med mellanliggande MU.
Sen en diffspärr inåt rummet + vågrätt spikregel 45x45 med mellanliggande MU .
Utanpå de stående reglarna en vindtät skiva av något slag. Sen 28x70 spikläkt och stående lockpanel utan på dem (då letar sig luften förbi de liggande spikläkten i varannan bräda).
När det gäller fönstren, så hade jag sågat upp remsor av 15 K-ply, så breda som behövs m.h.t. var fönsterkarmen ska hamna i förhållande till fasadlivet (vanligen sätter man fönsterkarmen 50 mm in från utsidan för att skydda dem en smula) och mätt till insida färdig vägg (eventuellt 5 el. 10 mm mer för att slippa foder runt fönstersmygen på insidan) och limskruvat dessa plywoodremsor på utsida karm (då får du absolut tätt mellan karm och plywood). Därefter kört in hela paketet i fönsterhålet och skruvat fast det m.h.t. in- och utsida.
Därefter kört fram gipsen på insidan mot plywooden. Bildar plywooden en kant på 5-10 mm innanför gipsen, behövs ingen foder på insidan.
På utsidan smyg och foder i förhållande till fasadpanelen.
Genom plywoodsmygen runt fönstret kan du strunta i var luftspalten hamnar i förhållande till karmen. Fönsterkarmen sitter fast i plywooden och den i sin tur sitter fast i de stående väggreglarna. Du kan behöva skumma spalten mellan de stående reglarna och baksidan på smygen.
Nackdelen med detta monteringssätt är att du får mer jobb den dagen fönstren ska bytas. Det finns inget mellanrum mellan karm och smyg att såga av några infästningsdon. Den finns bakom smygen.
Lösningen är att mäta ut var fästpunkterna för de invändiga skruvarna i smygen sitter och förvara anteckningarna tillsammans med övriga huspapper. Så blir det lätt att gräva fram skruvarna i smygen under spackel och färg.
___________________
Byggaren
Magnet eller regeldetektor med metallsökfunktion borde funka bra det med.imported_Byggaren skrev:
Men en klyvyta på en plywood blir väl inte så snygg att ha inåt rummet ?
Problemet med plywoodlösningen är att inte fönstret ev kommer att sitta i lod om väggarna lutar lite, det är väl iofs inget större problem men det blir värre om väggen på ena sidan fönstret lutar och den andra inte lutar vilket inte är helt ovanligt i gamla hus. TS har ju inte nämt att han skall renovera invändigt och skruva upp ny gips och tapetsera om. Jag hade smygat som vanligt och spikat foder.
Problemet med plywoodlösningen är att inte fönstret ev kommer att sitta i lod om väggarna lutar lite, det är väl iofs inget större problem men det blir värre om väggen på ena sidan fönstret lutar och den andra inte lutar vilket inte är helt ovanligt i gamla hus. TS har ju inte nämt att han skall renovera invändigt och skruva upp ny gips och tapetsera om. Jag hade smygat som vanligt och spikat foder.
verktygsgurun skrev:Men en klyvyta på en plywood blir väl inte så snygg att ha inåt rummet ?
Problemet med plywoodlösningen är att inte fönstret ev kommer att sitta i lod om väggarna lutar lite, det är väl iofs inget större problem men det blir värre om väggen på ena sidan fönstret lutar och den andra inte lutar vilket inte är helt ovanligt i gamla hus. TS har ju inte nämt att han skall renovera invändigt och skruva upp ny gips och tapetsera om. Jag hade smygat som vanligt och spikat foder.
Klyvytan fixar man lätt med snickerispackel och färg. Även smyginsidan ska ju målas, eller hur?
Om så skulle vara att väggarna lutar och lutar olika, ska ändå 'paketet' sitta i lod och våg för att fönsterkarmen ska göra det. Annars kommer fönsterbågen antingen att öppna eller stänga sig själv när fönsterbågen är ohaspad.
Skulle man efter insättningen då upptäcka att utsticket på insidan inte är lika stort runtom, tar man en lämplig träbit och passar tjockleken till där smygen sticker ut minst och m.h.a. den och en penna och träbiten gör man en linje på alla sidorna från väggen med det måttet. Resten är bagatell med en elektrisk handhyvel att fixa till. Klyvytan ska ju ändå få en omgång spackel innan färgen.
__________________________
Byggaren
Klicka här för att svara
