Hej! Jag ska fuskrenovera bakom mina vattenburna radiatorer. Hela huset är rotgipsat på insidan, men den ursprungliga tanken var att plocka bort radiatorerna och skicka dem på lack och skiva på bakom. Men det var en dyr affär (12 loppor för att tömma systemet, montera bort radiatorerna och montera tillbaka dem med nya termostater, 6 st). Prisvärt eller ej, det var förmycket pengar + lackering av elementen.

Plan 2 är att måla radiatorerna på plats, och sedan skiva på bakom efter bästa förmåga. "trä ner" skivor uppifrån (jag har fönster ovan samtliga aktuella) och göma ovan- och underkant med golvsockel respektiva fönsterfoder. Kanske sätta en skarvlist längs sidorna (jag tror inte att lite inramnig kommer att störa, då skivan kommer att linjera med fönster).

Jag tänkte måtta ut skivorna, prova om de passar och sedan måla dem innan jag skjuter ner dem för gott.

Frågan är bara, sa jag verkligen kör på 6mm-gips här också, eller finns det smartare alternativ? Jag är ju generellt allergisk mot masonit, men det kanske är bättre?

Plywood har ju inte den ytfinish jag vill åt, men är ju annars bättre rent byggnadsteknisk. Tunn MDF kanske?

Det måste ju vara skapligt värmetåligt också, dvs inte buckla sig och bråka.

Tips månne?

Vitmålad masonit? Finns att köpa färdigt.

Lite sättlim så lär den sitta på plats.

Bra tänkt Linnex. Jag hade tänkt mig att rolla skivan, men bara för att jag inte kan penselmåla slätt. En fabrikssprutad skiva låter kanon.

Sättlim, är det ett sätt att garantera att den inte slår sig?

Mest tanke på att du skall slippa dra skruvar i den.

kanske bättre att använda typ mattlim över hela ytan. Finns säkert någon om är bättre på lim än jag som kan råda.

mattlim, är det ett slags kontaktlim?

Jag har burkvis med vävlim över, kan det vara ett alternativ?

Om du sätter en färdigmålad skiva är ju risken stor att det blir nyansskillnader om du ska ha vita väggar annars blir det ju färgskillnad :) Du kanske har tänkt tanken och spolat den men annars är ju elementskydd en ide.

Ja, jag har funderat (och skissat) på elementskydd, men det känns för klumpigt. I det "synligaste" rummet blir vita skivor kanon.

Jag ska ta mig en funderare, och börja med att måla elementen. Det ska ju göras först oavsett.

Och vid närmare eftertanke innebär det ju att jag snällt får vänta in april/maj månad...

Närmar oss projektstart med stormsteg. Har pratat med min brädgård och de ska leta fabrikslackad masonit.

Och så var det det här med lim.

Rekommendation?

MVH / Dan Å

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.