Hej Alla!

Ja jag vet att för att vara 100% säker så bör man hyra in fackman för att bedömma detta.

Köpte ett hus som jag får tillträde till imorgon, huset är ett 1-1/2 plans tegelhus från 1914 med torpar grund.

Då huset är ganska litet så vill vi riva ut en vägg i huset för att få lite öppnare (se bild) det som oroar mig är om denna är bärande, dock ser jag ingen möjlighet att den skulle vara bärande dock är alla innerväggar i tegel/betong eller något sten material så det är svårt att bedömma. Iom vägger löper längst med takstolarna så tycker man att det inte borde vara någon fara vad tror ni?

• skiss_huset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om takstolarnas riktning är densamma som väggen, bör det inte vara något problem.

Tack för ditt snabba svar, det som dock gör mig lite osäker är det som mäklaren påstår är orginalritningen, på denna saknas väggen mellan sovrum/tv-rum.

Fu

• skiss_orginal.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du taknocken i "lodrät" riktning, ska det funka att ta ner väggen.

Bra, då vet du att inte heller den väggen är bärande.

Jag skulle krypa upp på vinden för att säkerställa att det inte finns någon listig avväxling kring skorstenen som gör att man lagt last på den vägg du vill ta bort. Är det bara takstolar på vanligt vis skulle jag knacka ner väggen som du tänkt, passa dig så att inte delar av skorstenen följer med (eller, ta bort skortstenen när du ändå håller på.....)

Nja upp på vinden...då jag har ovanvåning och obefintligt vindsutrymme...

Får väl hålla ovanvåningen tom när jag river :-)

Skorstenen vill man inte ta ner, skall ín en kamin för lite myspys.... :-)

Var är väggarna placerade på ovanvåningen?

Det finns endast en vägg på ovanvåningen, denna är placerad efter skorstenen sett ifrån köket. Dock är denna troligtvis inte bärande då denna består av 45*XX reglar och gips, det går altså ingen tegelvägg upp på ovanvåningen...

Kan tillägga att den löper i linje med takstolarna.

Redigerat:
Kan påtala att jag nu har tagit bort väggen och huset och ovanvåningen står kvar....

Lertegel vägg var inga problem tog ca 10 minuter med slägga...stenarna var väldigt mjuka...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.