Hej,

Jag och min sambo ska hänga upp ett 40kg tungt skåp på väggen som är av gips. Vid närmare undersökning finner vi inget djup på gipset. Vi har borrat ett hål på 5cm och fortfarande bara gips. Vi kan alltså inte använda oss av metallexpander som vi tänkt.

Fråga: Vad ska vi använda för plugg när gipset är så tjockt att hålrumsexpander inte kan användas?

Tack på förhand

Mattias

Fischer har plugg som fungerar som plugg när materialet tar emot och som expander om den hamnar i hål, jag har använt den där vi har betonghålsten, fungerar där alla fall, jag hängde kökskåpen i såna. Minns inte beteckningen, köpte mina på Bauhaus.

Säkrast att skruva upp i reglar. Eller ta reda på vad som är bakom gipset ex lättbetongvägg. Då skulle jag nog välja kem.

Nånstans måste det ju finnas en regel :) är skåpet bredare än 40 cm borde minst en fästpunkt gå att sätta i regel vilket räcker om Ni använder nån typ av plugg i dom övriga. Men efter att ha läst första inlägget igen tänker jag att Ni har en lättbetongvägg förmodligen, jag har aldrig stött på en vägg med över 50 mm gips. Dubbelgips är runt hälften och mer än så i en bostad verkar skumt. Så det borde gå att använda plugg för lättbetong tror jag.

Hej,
Tack för era svar. Vi har lekt med tanken att det skulle vara lättbetong men väggen är så otroligt lätt att borra i och dammet som kommer ut är näst intill vitt till färgen.
Reglarna måste väll vara svåra att hitta då många instrument inte hittar reglar djupare än 15-25mm?

Mattias

Det låter som några varit inne på redan onekligen som om ni har lättbetong i väggen, har då aldrig varit med om att man satt 4-5 lager gips på en vägg (vilket ni då skulle ha om det är >50mm tjockt.)

Har du provat flera hål eller bara ett? Tänkte om det är så rackarns flyt/oflyt att du lyckats borra i nån gammal ispacklad lagning t.e.x.?

Jag hade undersökt väggen ordentligt så jag visste med säkerhet vad det är för typ av vägg, om det finns reglar man kan sikta på o.s.v då 40kg ändå är lite vikt.

Vi ska snart borra de resterande hålen och se vad som döljer sig där. Men lättbetong har väl en blå/svart färg, inte vitt som vi ser?

Återkommer inom kort med resultat från provborrningarna :)

Mattias

Redigerat:
Lättbetong finns i dom flesta färger (blå, vit svart, grå etc).
Vit eller ljusgrå lättbetong är mycket vanlig.

Känn på borrkaxet mellan fingrarna. Lättbetong är betydligt hårdare och "vassare" än gipsplatta.

Reglar sitter c/c 60 så från nåt av hörnen ska Ni har regel 60 cm ut osv men jag tror som sagt inte att Ni har några reglar utan lättbetong, vi har Siporex i vårt hus, går nästan att trycka i spik med handen i det. En del av våra köksskåp sitter i sånt med samma plugg som jag skrev förut utan problem. Ett tips är att borra hålet för pluggen med en borr som är 1 mm mindre än rekommenderat så att pluggen får kontakt med omgivande material. Bättre att få slå med hammaren än att pluggen snurrar med skruven.

Hej,
Det visade sig vara lättbetong. Skåpet sitter nu uppe och håller sig förhoppningsvis kvar på väggen :)

Tack alla för era råd!

Mattias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.