Hej!
Bygger en H-formad odlingslåda med murblock. Den ska putsas och målas på utsidan, MEN vad ska jag ha för ytskikt på insidan?
(Den ska alltså fyllas med planteringsjord och står rätt soligt/torrt med väldränerad botten/underlag. ca 60 cm hög)

mvh
Joel

...forstätter med egna tankeförslag:
- Byggplast?
- Isopalmatta (blå/svart med knoppar)?
- Endast putsa?
- Putsa och måla, lika utsida?
- Putsa + kall-asfalt?

...hjälp! ;-)

Min första tanke är Platon-matta, men sedan tänkte jag att det kanske inte behövs. Jag avråder direkt från kallasfalt och byggplast. Kan väl komplettera ned markisolering som förslag om du har tänkt göra en varmbänk. Att putsa på insidan tror jag är bortkastad möda.

Observa att jag bara har åsikter i frågan, inga direkta erfarenheter från murad putsad odlingslåda, bara från murning, putsning och odlingslådor!

Tack, då skippar vi kallasfalt och byggplast.
"Lådan" är alltså som en förhöjd rabatt, utan tak, ingen direkt varm- eller drivbänk.
Vad sägs om att klä innerväggarna med 3 cm markisoleringsplattor? Vi vill inte ha för mkt fuktvandring i muren eftersom det kommer vattnas en hel del.
Platonmatta kanske är ett bättre alternativ än markisoleringplattor?

Om det bara är för fuktvandringen kanske det skulle funka att dra på ett par varv med tätskikt på insidan ?

ylven skrev:
//..Jag avråder direkt från kallasfalt och byggplast...//
Varför skulle kallasfalt vara dåligt? Låter smidigt och effektivt. Borde ju inte bli några problem med att det låser fukt eftersom det är en blomlåda? Eller har jag missat ngt?

Ok, om vi vänder på steken: Ponera en murad kallmur, med fyllnadsmassa/jord bakom. Vad har insidan för yta? ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.