8 155 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
syllisolering?
Har den samma funktion som syllpapp dvs den håller borta vätan från regeln/bärlinan?Jag måste sätta något mellan
lecablocken och bärlinan till den blivande vedboden....har syllisolering(ser ut som platt liggunderlags foam)...fungerar det?
/
M
lecablocken och bärlinan till den blivande vedboden....har syllisolering(ser ut som platt liggunderlags foam)...fungerar det?
/
M
Jo, det fungerar bra.
Finns ju en uppsjö olika syllisoleringar. Har inte hört något direkt argument för att något av systemen skulle vara bättre än de andra. Möjligen så tar liggunderlagsvarianten upp något större ojämnheter men man kan ju undra över beständigheten.
Finns ju en uppsjö olika syllisoleringar. Har inte hört något direkt argument för att något av systemen skulle vara bättre än de andra. Möjligen så tar liggunderlagsvarianten upp något större ojämnheter men man kan ju undra över beständigheten.
Men liksom, du ska bygga en vedbod?
Våran vedbod, som iofs inte är speciellt seriös, utan mest används som tak till gräsklipparen (för det är allt som får plats) består av en låda av gammalt begagnat tryckat trallvirke som står på högkant direkt på marken. Den har stått där i fem år utan märkbart slitage.
Det är nog inte så jättenoga, lägg dit vad du har hemma..
Våran vedbod, som iofs inte är speciellt seriös, utan mest används som tak till gräsklipparen (för det är allt som får plats) består av en låda av gammalt begagnat tryckat trallvirke som står på högkant direkt på marken. Den har stått där i fem år utan märkbart slitage.
Det är nog inte så jättenoga, lägg dit vad du har hemma..
Det här var intressant. Jag har fått lära mig att syllisoleringen (bred gummiremsa med ett rör längs med vardera sidan) är dragisolering och inte har något med fuktskyddet att göra. Alltså bör man använda både syllisolering och syllpapp. Fast när man tänker på det så borde ju syllisoleringen ha lika goda fuktskyddsegenskaper som pappen, så pappen kanske är överflödig. Å andra sidan skadar det ju aldrig att vara på den säkra sidan.
Även syllisolering av gummi skall enligt tillverkarna vara kapillärbrytande. (Konstigt vore väl annat. Gummi är ju ett hyffsat tätt material.)
Om det sedan stämmer eller inte finns det säkert skiljande åsikter om. Kan möjligen tänka mig att den lättare blir skadad eller torkar ut med tiden.
Om det sedan stämmer eller inte finns det säkert skiljande åsikter om. Kan möjligen tänka mig att den lättare blir skadad eller torkar ut med tiden.
Klicka här för att svara