Hej,
vi håller på att installera ventilation och drar samtidigt om elen och kommer att behöva ta upp ett par hål i betongvalvet (ca 4 st kommer att behövas).
Vi har tyvärr ingen konstruktionsritning av huset som är byggt i början av 60-talet.
- Hur ska vi säkerställa att vi inte klantar till det?
- Finns det något sätt att stärka upp kring hålen så att inte bärigheten försämras?
Tack
P
vi håller på att installera ventilation och drar samtidigt om elen och kommer att behöva ta upp ett par hål i betongvalvet (ca 4 st kommer att behövas).
Vi har tyvärr ingen konstruktionsritning av huset som är byggt i början av 60-talet.
- Hur ska vi säkerställa att vi inte klantar till det?
- Finns det något sätt att stärka upp kring hålen så att inte bärigheten försämras?
Tack
P
Hur stora hål behöver du? Hur tjock är plattan?
Är det mindre hål, max 2-300mm så kan du kanske försiktigt bila upp betongen och se så att det inte dyker upp några stora järn. Med stora menar jag järn tjockare än 8mm eller som ligger tätare än 100mm.
Observera att detta absolut inte är ngn absolut regel att gå efter dock!
-Det du kan göra annars är att undvika ställen där plattan är synligen förstärkt i form av förtjockningar etc.
-Undvik kanter + 300 in på plattan.
-Undvik att ta hål när upplag. T.ex. nära bärande källarvägg.
-Undvika att ta hål kring pelare. Framför allt längs/vinkelrätt mot bärningen.
-Inte ta långa hål tvärs bärningen. (Bär det på alla fyra sidorna behöver du inte fundera på detta men håll hålen så fyrkantiga som möjligt)
-Undvik att ta hål i fält. (Dvs mellan två stöd.)
-Undvik att ta hål där plattan är försvagad av annat. T.ex. fönster i källarväggen
Det bästa är om du kan få dit någon som kan betong, som kan titta och "se" hur plattan fungerar. Har inte dom som fixar nya ventilationen eller elektrikern några kontakter?
Att förstärka hål kan mycket väl göras men då ska man kunna det hela.
Är det mindre hål, max 2-300mm så kan du kanske försiktigt bila upp betongen och se så att det inte dyker upp några stora järn. Med stora menar jag järn tjockare än 8mm eller som ligger tätare än 100mm.
Observera att detta absolut inte är ngn absolut regel att gå efter dock!
-Det du kan göra annars är att undvika ställen där plattan är synligen förstärkt i form av förtjockningar etc.
-Undvik kanter + 300 in på plattan.
-Undvik att ta hål när upplag. T.ex. nära bärande källarvägg.
-Undvika att ta hål kring pelare. Framför allt längs/vinkelrätt mot bärningen.
-Inte ta långa hål tvärs bärningen. (Bär det på alla fyra sidorna behöver du inte fundera på detta men håll hålen så fyrkantiga som möjligt)
-Undvik att ta hål i fält. (Dvs mellan två stöd.)
-Undvik att ta hål där plattan är försvagad av annat. T.ex. fönster i källarväggen
Det bästa är om du kan få dit någon som kan betong, som kan titta och "se" hur plattan fungerar. Har inte dom som fixar nya ventilationen eller elektrikern några kontakter?
Att förstärka hål kan mycket väl göras men då ska man kunna det hela.
Redigerat:
Tror inte att det är några som helst problem. Vi ska såga upp vårt betongbjälklag för att sätta in en trappa. Hålet hamnar precis mellan två bärande väggar och den konstruktör jag hade här sa att det är inga som helst problem. Då ska nog inte 4 små hål vara det heller för din del. Men det är bara vad jag tror.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Jag skulle dock inte bila själv, lägg pengar på en håltagare om du har möjlighet.
Jag tog upp ett 120-hål och ett 80-hål till en wc nyligen och fick betala "minimidebiteringen" 2500 kr, men jag tycker klart att det var värt det mtp att det var 400 mm tjockt valv! Väl spenderade slantar...
Jag tog upp ett 120-hål och ett 80-hål till en wc nyligen och fick betala "minimidebiteringen" 2500 kr, men jag tycker klart att det var värt det mtp att det var 400 mm tjockt valv! Väl spenderade slantar...
Klicka här för att svara