Vi skulle behöva hjälp med att välja metod och material när vi skall sätta igen ett dörrhål i en innervägg.

Innerväggen är putsad och tjockleken är ca 24 centimeter inklusive puts.
Jag har knackat bort lite puts och konstaterat att det är tegel i väggen.

IMG_0132%20(568%20x%20426).jpg

Vilka olika material har vi att välja på när vi skall sätta igen hålet.
Vilka fördelar och nackdelar har de olika materialen/metoderna.

Mvh
David & Susanna

Antingen så reglar ni upp och sätter för med skiva, plyfa och gips eller annat material ni föredrar. Eller murar igen med lecablock och putsar.

Fördelen med att att mura leca och putsa är att hålet försvinner eftersom det blir lika som resten av väggen. Så skulle jag välja att göra. En skiva på regel kommer att synas, kanske rent av spricka i skarven så den får man nog göra "nåt av" från början. Snyggast blir att göra lika som övriga väggen som jag ser det.

Instämmer med Jan-Å. Blir mer gediget. Skarvarna med en skiva kommer aldrig att kunna döljas, bara tillfälligt.

Vi satte igen ett dörrhål och använde reglar, gipsskivor och en hel del spackel. Det blev bra till en början, men efter ett tag syndes skarvarna på några ställen.

Tack för svaren.

Ni bekräftade mina misstankar.

19x19 Leca block är inköpta.
Hur mycket av putsen på "innerkanterna" i dörrhålet skall jag knacka bort?
Ända in till teglet eller räcker det att få bort det yttersta som är målat?

mvh
David

Knacka bort det som är löst, borde räcka. Har Du putsat vägg förut?

Nej jag har inte putsat förut.. men någon gång måste ju vara den första.
Vi börjar med den sidan som inte kommer att synas. (Det kommer att sitta en rad garderobsstommar framför).
Lyckas vi inte få den sidan tillräckligt bra får vi väl ta en fackman till den andra sidan som blir i vardagsrummet.

Dörren och dörrkarmen är i alla fall borttagna och jag har sågat bort parketten och regeln under den del av golvet som gick in i dörrhålet.

IMG_0139%20(568%20x%20426).jpg

Jag tänkte ta bort sågspånet närmast hålet och ersätta det med vanlig isolering.

Bör jag borra i betongen för att få i något så att lecablocken sitter ordentligt fast eller räcker det med bruk mot betongen?

Har aldrig murat leca så den frågan vet jag inte men jag skulle nog bara "stapla" dom utan att sätta i nåt som håller kvar dom mot väggen. Det är väl inga krafter på lecan tänker jag? Annars är det inte nåt stort jobb att borra nåra hål och sticka armeringsjärn i dom som ligger i fogen mellan blocken.
Jag har putsat några ggr, små ytor där jag tagit bort kakel och sånt, det är inte så svårt å rätt kul. Det jag gjorde fel var att jag inte vattnade väggen ordentligt innan jag kastade på putsen första gången och successivt lärde jag mej att blanda tillräckligt löst bruk så det är väl de råd jag kan ge, vatten på ytan som ska putsas och löst bruk. Ett dörrhål är ju behändigt lagom brett för att kunna dra av bruket med en bräda som vilar mot väggen på båda sidor. Så skulle jag ha gjort men på den här eminenta sidan kommer säkert nån duktigare än jag att ge mer exakta råd rätt vad det är :) Lycka till!

Det råden låter vettigt Jan-Å så kör på det Co-tec så blir det bra.

Om ni ska tapetsera så kan ni bara regla upp och gipsa

Nu är hålet igenmurat.

Hur länge bör vi vänta innan vi kan putsa den nya väggen?

Nu är det putsat också...

Sidan där garderoberna skall vara.
Bild%20001%20(426%20x%20568).jpg

Och fina sidan i vardagsrummet.
Bild%20002%20(426%20x%20568).jpg

Dags för nästa projekt :)

Snyggt jobbat. Visst är det en härlig känsla när man upptäcker att jag kunde!

Bra gjort! Å visst e de en härlig känsla när man upptäcker att man kunde! :) Ursäkta jag snor inlägget, JanneL men de e ju precis det här det handlar om när man bygger i egna huset, att prova sånt man inte gjort förut och inte kan och upptäcka att man kan visst :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.