Hejsan alla
Ska sätta pärlspont i taket i ett nybygge. Å har en undran nu, om jag vill sätta pärlspont i samma riktning som husets långsida. alltså tvärs över takstolarna.
Vilket blir bäst då att fästa upp pärlsponten?
Vill helst ha lite å dra el oxå. annars hade man ju kunnat fästa direkt i takstolen/mellanbjälklaget. Men då måste man borra igenom för el å vatten mm.
läste nånstans å sätta glespanelen i 45graders vinkel i taket å sen pärlspont på det, men hur blir det med spikraderna ser inte det konstigt ut?
Eller ska man sätta glespanel å kottla imellan på cc60?
Vill sätta upp riktigt pärlspont å inte panelskivan,, hade jag tänkt iaf
Hoppas det finns nån som har ett bra tips? För jag kommer inte på nåt bra....
Mvh Martin
Ska sätta pärlspont i taket i ett nybygge. Å har en undran nu, om jag vill sätta pärlspont i samma riktning som husets långsida. alltså tvärs över takstolarna.
Vilket blir bäst då att fästa upp pärlsponten?
Vill helst ha lite å dra el oxå. annars hade man ju kunnat fästa direkt i takstolen/mellanbjälklaget. Men då måste man borra igenom för el å vatten mm.
läste nånstans å sätta glespanelen i 45graders vinkel i taket å sen pärlspont på det, men hur blir det med spikraderna ser inte det konstigt ut?
Eller ska man sätta glespanel å kottla imellan på cc60?
Vill sätta upp riktigt pärlspont å inte panelskivan,, hade jag tänkt iaf
Hoppas det finns nån som har ett bra tips? För jag kommer inte på nåt bra....
Mvh Martin
Sätta dom i 45 grader var ju faktiskt ett ganska trevligt knep, spikraderna undantaget då
Det beror väl om man kan leva med diagonala spikrader eller inte. Fast med 45 gradare kan det väl fortfarande också bli en del urtag/borrande för elen?
Om alternativet var att glesa och sen sätta kortlingar på cc60 hade jag nog övervägt att bara dra ett extra lager med gles istället, skulle nog kännas både stadigare och spara jobb jämfört med att hålla på och klämma dit kortlingar. Går ju mer virke givetvis, och bygger ner taket ytterligare 28mm vilket kanske inte är vidare önskvärt, det beror väl på er nuvarande takhöjd.
Om du sätter dubbel gles får du jo också ett mycket bra utrymme att dra elen i, då kan du dra i husets båda riktningar utan att mecka med urtag/borrningar, och utan att gå upp i takstolarna om du sätter/har satt/det sittar någon plast/papp och isolering där.
Själv hade jag nog tusan övervägt att bor i takstolarna för el, om det är är större mängder du ska dra förstås.
Så hum, nej, egentligen har jag väl inte bidragit med så mycket mer än vad du själv kommit fram till, lite åsikter kanske
Om alternativet var att glesa och sen sätta kortlingar på cc60 hade jag nog övervägt att bara dra ett extra lager med gles istället, skulle nog kännas både stadigare och spara jobb jämfört med att hålla på och klämma dit kortlingar. Går ju mer virke givetvis, och bygger ner taket ytterligare 28mm vilket kanske inte är vidare önskvärt, det beror väl på er nuvarande takhöjd.
Om du sätter dubbel gles får du jo också ett mycket bra utrymme att dra elen i, då kan du dra i husets båda riktningar utan att mecka med urtag/borrningar, och utan att gå upp i takstolarna om du sätter/har satt/det sittar någon plast/papp och isolering där.
Själv hade jag nog tusan övervägt att bor i takstolarna för el, om det är är större mängder du ska dra förstås.
Så hum, nej, egentligen har jag väl inte bidragit med så mycket mer än vad du själv kommit fram till, lite åsikter kanske
Kom på en egen ide inatt när jag skulle somna...
Skulle det här funka, först sätta glespanel å sen lägga en regel uppe på som är ursågad för varje gles. Ett riktigt skitjobb å göra det. Men det räcker då å lägga den regeln på cc80 eller ännu glesare.
Då får man ju nåt att lägga el på.
Men då blir det lite problem med ångspärren istället som måste läggas uppe på dom reglarna.
Det här blev krångligt..
Hoppas det är nån som kan det här, finns säckert nåt självklart sätt att göra på som jag inte kommer på för tillfället..
/Martin
Skulle det här funka, först sätta glespanel å sen lägga en regel uppe på som är ursågad för varje gles. Ett riktigt skitjobb å göra det. Men det räcker då å lägga den regeln på cc80 eller ännu glesare.
Då får man ju nåt att lägga el på.
Men då blir det lite problem med ångspärren istället som måste läggas uppe på dom reglarna.
Det här blev krångligt..
Hoppas det är nån som kan det här, finns säckert nåt självklart sätt att göra på som jag inte kommer på för tillfället..
/Martin
nu förstår jag hur du menar.. det blir ju lättare som du säger kanske..
man behöver ju inte sätta cc 30 på glesen som man ska sätta pärlsponten i, borde räcka med cc 80 där. å sen räcker det säkert med 22*45 eller liknande. blir ju ingen jätte tyngd i den regeln.
men den första glesen bör den sitta på cc30 eller kan den oxå sitta glesare om det bara ska sitta pärlspont?
Å takhöjden blir inget problem, blir högt iaf.
man behöver ju inte sätta cc 30 på glesen som man ska sätta pärlsponten i, borde räcka med cc 80 där. å sen räcker det säkert med 22*45 eller liknande. blir ju ingen jätte tyngd i den regeln.
men den första glesen bör den sitta på cc30 eller kan den oxå sitta glesare om det bara ska sitta pärlspont?
Å takhöjden blir inget problem, blir högt iaf.
Finns det nån mer med fler förslag?
vet inte om mats menar att sätta 22*45 på takstolen så du bygger ner den 22. eller ha det som glespanel.
Men om du menar att bygga ner så har jag redan valt bort det, blir inge kul med el, å hålla på springa uppe på vinden å lägga ut kablar, eftersom du kan ju bara lägga ut efter du satt pärlsponten, annars hänger det elslangar i hela taket. Å sen måste du borra igenom regeln oxå å det tar bara tid
Men tack iaf för ditt tips..
Blir nog 28*70 alt. 22*70 som gles på cc40.
Sen åt andra hållet 22*70 alt. 22*45 på cc60 alt. cc120 vet inte om det kanske räcker för å sätta sponten i.
/martin
Men om du menar att bygga ner så har jag redan valt bort det, blir inge kul med el, å hålla på springa uppe på vinden å lägga ut kablar, eftersom du kan ju bara lägga ut efter du satt pärlsponten, annars hänger det elslangar i hela taket. Å sen måste du borra igenom regeln oxå å det tar bara tid
Men tack iaf för ditt tips..
Blir nog 28*70 alt. 22*70 som gles på cc40.
Sen åt andra hållet 22*70 alt. 22*45 på cc60 alt. cc120 vet inte om det kanske räcker för å sätta sponten i.
/martin
så lätt ger jag mig inte
Jag tänkte att du ska slå dem på undersidan takstolarna ja. Där du ska ha kabelslang så lämnar du ett mellanrum bara och slangarna ska du fästa upp i takstolarna. De ska absolut inte ligga löst
Därmed ska de upp före sponten. Ovanför slangarna ligger plasten så ovanifrån kommer du inte åt oavsett.
Doxk förutsatte jag en sak och det är att du har spont som klarar cc120
Därmed ska de upp före sponten. Ovanför slangarna ligger plasten så ovanifrån kommer du inte åt oavsett.
Doxk förutsatte jag en sak och det är att du har spont som klarar cc120
Går lite i samma tankar, två frågor som uppstår är: vad för c-c mått skall jag ha för 17mm spontad panel (troligtvis pärlspont) och vad för spik, jag har en spikpistol som klarar 1,2 mm dyckert men skulle nog ha föredragit 1,4 mm vad tror ni, 1,2 mm är väl bara för lister och panel klarar dom av ett tak?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

