Jag har en 9 m lång limträbalk 115 * 630 som skall monteras mot en timmervägg. Dimensionerande last i upplag är 56 kn. Min tanke är en svetsad balksko i grov dimension som bultas fast i tre timmerstockar, antingen med tilltagna träskruvar alternativt genomgående bultar. Att fälla in balken i timmerväggen är inte möjlijgt i detta fall.
1. Är detta en lösning som håller?
2. Finns andra alternativ? (en pelare under balken är omöjlig beroende av en dörr.

Well, nu har vi smitt till balkskon, i 8 mm plåt med 400 mm höga sidor.
7 st hål på vardera sida balk för genomgående 16 mm "gängstång" i timmervägg. Själva infästningen av balken i skon består av 10 mm fransk skruv, 4 st på vardera sida. Ihopsvetsad på förstklassigt vis.
Nu är jag inte orolig för balkskon, utan snarare på att timmerväggen skulle vara för vek...... men det är det knappast.
Är det någon som tror att detta inte håller?
Ge ett annat förslag annars åker den upp på väggen inom två veckor.

Precis som du skriver så kommer nog timmerväggen kollapsa innan den balkskon ger efter.
14st genomgående M16 är enormt väl tilltaget.
Men helt rätt tänkt, är man osäker och bygger själv så är överdimensionering det bästa.

Är bara timret friskt så borde det absolut inte vara några problem! Det bör det även vara på den höjden, du har kanske redan testat sticka in en kniv i timret på olika platser längs väggen? Då märker man snabbt om det är bra eller dåligt,

Timret är stenhårt....luktar gott, friskt heltigenom....
Om jag någon gång bygger nytt från grund blir det timmer, eller sten.
Bägge två är beständiga och härliga byggmaterial.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.