Jag har upptäckt ett lite oroande fenomen.

I höstas skulle jag fylla igen runt en nybyggd källartrappa, jag satte frigolit på stödmuren. Jag limmade fast frigoliten med PL600 för att den skulle sitta kvar tills det blev fyllt.

Det blev aldrig av att beställa hem grus osv (det måste dit en bil med kranarms så att det kan skopas på rätt plats). Vintern kom, massor med snö osv.

Jag observerade under vintern att skivorna lossnat och låg under snön nere i gropen. Antog att det kommit in vatten mellan muren och frigoliten som frusit och att frigoliten då gått sönder i gränsen mot limmet.

Nåväl idag satte jag tillbaka skivorna, hoppas kunna beställa hem grus i veckan. Det var inte frigoliten som gett upp, det var limmet. Limmet var jätteporöst och jag kunde lätt plocka bort lim från muren, där det var lite klumpar av lim så kunde man lätt pulvrisera limmet mellan fingrarna.

Nu spelar detta ingen roll för mig, limmet behöver bara fungera till gruset kommer på plats.

Men jag tänkte med en rysning på att man kanske skulle använt PL600 för att sätta upp något viktigt. Såvitt jag fattat så skall PL600 i allt väsentligt vara likvärdigt PL400, skillnanden är att det är vattenbaserat. Enl vad som står på tuben så skall det funka ner till - 30. Vi hade visserligen - 32 på termometern under några timmar i vintras...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.