7 792 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Vilken puts till insida källarvägg i Leca?
Tänkte försöka mig på att få på lite puts på insidan av av våra källarväggar som är av Lecablock. Väggarna är oisolerade, om det nu spelar någon roll.
Vad jag förstår funkar de flesta typer av puts på Leca, men kan någon rekommendera något som har goda chanser att bli bra?
Jag vill ha så slät yta som möjligt.
Vad jag förstår funkar de flesta typer av puts på Leca, men kan någon rekommendera något som har goda chanser att bli bra?
Jag vill ha så slät yta som möjligt.
Sitter det ingen puts däe idag skall du köra en serpo 103 rödgrund först.Sedan ett a eller b bruk typ serpo 222...sista lägger du ett c bruk..serpo 133 och gör ytan fin
Bruken är indelad i abc klasser 1 bruk väger mest och c väger minst. Lägger du ett c bruk i botten o sen ett b bruk på detta så släpper detta inom ett par år
Bruken är indelad i abc klasser 1 bruk väger mest och c väger minst. Lägger du ett c bruk i botten o sen ett b bruk på detta så släpper detta inom ett par år
Mina källarväggar är i nuläget inte isolerade från utsidan, men kommer sannolikt att bli det framöver när jag dränerar om. Tänkte mig Isodrän eller liknande.
Frågan är då, bör jag satsa på cementbaserat bruk (som väl de ovan nämnda är?) eller gipsbruk?
Frågan är då, bör jag satsa på cementbaserat bruk (som väl de ovan nämnda är?) eller gipsbruk?
Är det OK att köra B-bruk direkt på Leca? Vad jag kan se verkar det vara mest utomhus man behöver rödgrund...
...eller kanske C-bruk direkt på Lecan?
Det finns en del mindre hål/ojämnheter som behöver fyllas ut, duger ovanstående bruk till det också?
...eller kanske C-bruk direkt på Lecan?
Det finns en del mindre hål/ojämnheter som behöver fyllas ut, duger ovanstående bruk till det också?
Redigerat:
Har putsat om min gillestuga, där väggarna består av leca och betonghålsten. Knackade ner allt befintligt bruk och rengjorde med stålborste och damsugare. Borstade sedan in rödgrund och satte därefter upp avdragsbanor och galvat putsnät. Dagen efter putsade jag med C-bruk, serpo 244. Efter någon månad målad målades väggarna med silikatfärg. Är jättenöjd med resultatet.
Håller nu på med förberedelserna för att putsa om två andra rum i källaren. Eftersom dessa ska beklädas med kakel använder jag denna gång rödgrund, putsnät och B-bruk, serpo 222.
Kan rekommendera att använda putsnät, då det skyddar mot framtida sprickbildning och ökar hållfastheten. Det är även lättare att applicera putsen med nät än utan. Det är lite pyssel med att sätta upp nätet, men det är det värt.
Ja, håligheterna lagar du med samma bruk som du putsar med.
Håller nu på med förberedelserna för att putsa om två andra rum i källaren. Eftersom dessa ska beklädas med kakel använder jag denna gång rödgrund, putsnät och B-bruk, serpo 222.
Kan rekommendera att använda putsnät, då det skyddar mot framtida sprickbildning och ökar hållfastheten. Det är även lättare att applicera putsen med nät än utan. Det är lite pyssel med att sätta upp nätet, men det är det värt.
Ja, håligheterna lagar du med samma bruk som du putsar med.
Klicka här för att svara