3 028 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Utegips placering, liv med grund?
Kort och enkel fråga. Ska göra en enkel grundritning som skall vidareutvecklas.
Vill erhålla ett visst invändigt mått efter färdig vägg.
Platta på mark.
Skall syllen placeras kant i kant med ytterkant på grunden.
Eller ska utegipset sitta kant i kant med ytterkant på grunden, dvs ska man dra in syllen 10mm för utegipsets skull?
Platta på mark.
Eller ska utegipset sitta kant i kant med ytterkant på grunden, dvs ska man dra in syllen 10mm för utegipsets skull?
Det är inte samma principlösning på den väggen som mina väggar ska bli.
Vägg inifrån och ut;
- Gips
- Träfiberskiva
- 45mm installationsutrymme
- Ångspärr
- 170mm bärande
- 70mm korslagd regelstomme
- Utegips
- Spikläkt
- Träpanel
Vägg inifrån och ut;
- Gips
- Träfiberskiva
- 45mm installationsutrymme
- Ångspärr
- 170mm bärande
- 70mm korslagd regelstomme
- Utegips
- Spikläkt
- Träpanel
Mig veterligen spelar det inte så stor roll på mm, när jag syllar går jag efter färdig innermått på ritningen och plattorna är aldrig så exakta så syllen kan hamna 20- 30 mm utanför i bland, även lika mycket inåt. Men beräkna så den hamnar utanför, skadar inte.JOW skrev:Kort och enkel fråga. Ska göra en enkel grundritning som skall vidareutvecklas.
Platta på mark.
Så är det ofta så att plattorna är så icke exakta att man inte kan bygga rakt av efter dom? ska man räkna med att det är så?barajag skrev:
UTEGIPSEN FÅR ALDRIG STÅ PÅ PLATTAN, SKALL ALLTID VAR UTANFÖR!!!!!barajag skrev:
VARFÖR?
jo, kondensvatten och eventuella läckage genom fasaden så skall detta rinna utanför plattan därför viktigt att utegipsen ligger minst 1 cm nedanför syllen.
om du ställer väggen på å dessa kondens m.m skulle uppstå, ja då rinner detta vatten under syllen å in i huset vilket kan resultera stora skador om man har otur....
mvh
snickar estwing
Självklart har du rätt, snöade in på frågan när jag tänkte på de ställen som den blir på insidan, :blushing:exempelvis hyreshus där man måste följa livet på hela väggen, då blir man tvungen att ha den där den måste vara. Brukar knacka bort kanten lite så det blir fall utvändigt.estwing skrev:UTEGIPSEN FÅR ALDRIG STÅ PÅ PLATTAN, SKALL ALLTID VAR UTANFÖR!!!!!
VARFÖR?
jo, kondensvatten och eventuella läckage genom fasaden så skall detta rinna utanför plattan därför viktigt att utegipsen ligger minst 1 cm nedanför syllen.
om du ställer väggen på å dessa kondens m.m skulle uppstå, ja då rinner detta vatten under syllen å in i huset vilket kan resultera stora skador om man har otur....
mvh
snickar estwing
Men som jag skrev beräkna så att den hamnar på utsidan.
Klicka här för att svara