Skall renovera en furutrappa. Idag ligger en linoliummatta i stegen och denna går inte att ta bort då den flisas upp och det kommer vara ogörligt att få upp denna och behålla befintliga trappnosar.. Tanken är att trappan skall målas vit och på stegen skall en heltäckningsmatta läggas och jag har insett att jag väl måste tillverka nya trappnosar både fram och bak till varje steg för att täcka mattkanten..

Eftersom inget av stegen är det andra likt med vinklar så vore det väldigt skönt att slippa göra nya trappnosar till fram och bakkant av varje steg men då kommer man å andra sidan få en mattkant i stegen..

Finns det någon typ av matta man kan använda utan att göra nya trappnosar eller finns det andra lösningar som jag inte tänkt på? Trappan är öppen så stegen är synliga från flera håll...

Jag vill inte använda stepkit eller liknande då det inte kommer passa in med trästeg..

Tacksam för tips!!

• DSC_0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0002.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0007.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0008.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
För många år sedan anlitade jag en mattläggare, som klistrade/limmade en matta (nålfilt tror jag att det var) i en trapp. Jag minns att han använde kontaktlim där han lät mattan gå runt trappnosen, men jag minns inte om han använde ett annat lim på själva plansteget (heter det så?). Det fungerade bra, nu var det en gammal trätrapp utan linoleum och i ditt fall gäller väl att hitta ett lim som fäster bra.
Men det borde fungera.

Amatörbyggaren skrev:
För många år sedan anlitade jag en mattläggare, som klistrade/limmade en matta (nålfilt tror jag att det var) i en trapp. Jag minns att han använde kontaktlim där han lät mattan gå runt trappnosen, men jag minns inte om han använde ett annat lim på själva plansteget (heter det så?). Det fungerade bra, nu var det en gammal trätrapp utan linoleum och i ditt fall gäller väl att hitta ett lim som fäster bra.
Men det borde fungera.

Probemet är att trappan som sagt är öppen så då måste man även vika ner den i bakkant och även om man gör så så kommer det en kant under stegen som blir synlig..

Frågan är om det finns någon matta där kanten är så tunn att det inte gör något om man skippar nosarna.. Eller så får jag helt enkelt med smygvinkel och gersåg lägga en dag på att såga upp trappnosarna...

Är det fullständigt ogörbart att fräsa bort eländet då, vid trappnosarna åtminstone?

/A

Tror det blir ett enormt jobb att fräsa ut och i bakkant går det inte för där sticker trappsteget ut ovanför och sen är frågan om jag skulle vinna så mycket på det? Du menar att man kan vika ner mattan i urfräsningen? Tveksamt på att det skulle bli bra men som sagt så tror jag det kommer ta minst lika lång tid som att gera nya nosar... Är så otroligt mycket vinklar bara...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.