Jag ska sätta in en ny trapp i det kommande köket. Trappen måste vara en rak. Men jag vet inte riktigt vilken vinkel man kan ha. Det är ju viktigt att trappan blir skön att gå i. Vi har ett golv till golv mått på 330 cm. Jag vill helst inte göra större hål än 250 cm i taket då trappen kommer in för långt i köket. Den ska vara ca 100 cm bred.

Vilken vinkel är vanligast när man bygger en rak lång trapp?

Vilken höjd på stegen ska man ha?

Vilket djup ska man ha på stegen?

Hur stort hål måste jag göra?

Tacksam för svar!

Mikael_L
Du har ingen chans att klara den trappen med 250 cm trapphål om den ska vara bekväm, tyvärr. :(

Ungefär så här dimensionerar man enligt urgamla regler (som även dessa kan diskuteras *):
För normal stegrytm fås en lämplig dimensionering av innertrappor ur formeln

2h + d = 610 - 630 mm,

där n är trappstegets höjd och d är dess djup. För yttertrappor kan talet som formeln ger vara större, dock inte över 660 mm.

Trappa som förbinder ett bostadsrum med ett annat h <= 190 d >= 250
Inomhustrappa i andra egentliga bruksutrymmen h <= 180 d >= 270

(friskt copy&paste (+ modifierat) från medlemmen Strixx :))

Så din trapp blir lämpligtvis minst 17 steg hög och därmed en steghöjd på 194.
stegdjup = 610-2*194 = 222.
16 * 222 = 3,55 meter trapphål. Och denna trapp kommer garanterat upplevas som brant och svårgången, ett trappsteg till och aningens djupare sättsteg skulle inte skada.

* http://www.arkitekt.se/s10268

Redigerat:
Här finns en kalkylator: http://www.blocklayer.com/Stairs/ Man brukar ha ungefär två steghöjder + en stegdjup=60-65 cm. planstegen måste vara åtminstone 25 cm breda gärna mer. Med en sån stor höjd och kort öppning måste du nog ha en vinklad eller U trappa annars blir den för brant. Om du har så högt i tak kan du kanske ha ett eller två steg "innan" öppningen eller kommer den för långt in i rummet då?

Tack för svaren, det blir till att tänka om. Kommer aldrig få plats med trappen i köket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.