Tja, sitter precis i startgroparna med att renovera några rum i mitt hus (lättbetong). Det finns en del sprickor i lättbertongen som syns genom tapeten osv. Tänkte nu smälla på gips utanpå detta för att få en ny yta att börja om från. Hur ska jag då fästa skivorna på väggarna. Känns inte som jag orkar riva ner alla gammal tapet för att sedan limma skivorna på betongen. Ingen som har kört med att dra på några strängar sättlim på skivan och sedan skruva/spika?? Vad i så fall bör jag ha för spik/skruv?

/Johan

B
lim finns,
skruv får du nästan testa längder

Ska man skruva så är en spikläkt (ja ja det ska ju skruvas iofs) en enkel lösning så man slipper borra så mycket i betongen, så kan man samtidigt busa dit de eluttag/kontakter man saknar.

Plugg finns ju i 100 olika sorter så där är ju bara att ta det man tycker verkar bra.

B
missade betongen

Har lättbetong i en tillbyggnadsdel som jag gipsade om för 8 år sedan.

Sågade 15cm remsor i plywood som jag spikade fast med klippspik som jag sen skruvade fast gipsskivorna i.

Dra även extra remsor ovan och under fönster och golv/tak om du vill ha möjlighet att skruva/spika listor efter att du satt gips.

Jag limmade, rakt på gamla tapeten, spacklet där vi tog bort väggen och den målade väggen på fd toan. Drog i några skruv i skarvarna där väggen bågnade lite, använde fischerplugg, lättbetong är så poröst att det är svårt att få skruv att dra utan plugg.

B
finns speciall plugg för gips montering.
limma och plugga gipsen.
då du får tight mellan gips och vägg.
och du får en säkrare uppfästning sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.