Hej!

Har fått en offert på material från två byggmarknader. XL-bygg och Beijerbygg. Båda två ligger på ca 13000.

Kollar jag på Byggmax kommer jag upp i 10000 för "samma" saker.

Jag undrar nu om det är någon skilland i kvalite egentligen, man brukar ju få vad man betalar för.

En sak som t ex ingår i offerten är isolering.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16111.aspx
mot tex
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=60642
Det är ju en viss skillnad i pris måste man ju säga, men båda har samma lambda värde, 37. Så det bör ju vara samma kvalite.

Byggmax skriver t ex om sin produkt:
"Företaget har lyckats få ner biprodukter som phenol-formaldehyd till långt under den tillåtna nivån."
Även om de fått ned värdena kanske de är högre än i t ex beijers, phenol-formaldehyd låter ju lite giftigt menar jag.

Sen slog det mig att de flesta hantverkare inte verkar köpa material på Byggmax, vilket är lite konstigt om priserna är så pass mycket lägre. OBS, detta är bara en känsla jag har, inget att grunda detta på, så rätta mig gärna.

Vad tror ni, har ni någon erfarenhet ang kvaliteten på byggmax kontra andra kedjor?

Stort tack på förhand
Fredrik

Du lär få lika mycket svar om det ena och det andra här, men här är min kommentar iallafall:
"Det beror på".
När det gäller isoleringen så kör Byggmax Knauf-isolering numer (Det som du länkar till är utgånget) och Knauf är en av världens största isoleringsfabrikanter. Den isolering byggmax köper från Knauf är till största del tillverkad i England och håller precis lika bra kvalitet som andra, typ Paroc, Isover osv...
Köper gladeligen OSB, spikar och virke på Byggmax själv, dock inte konstruktionsvirke som de inte har mig veterligen.

Hantverkare handlar inte på byggmax av den enkla anledningen att de har kraftiga företagsrabatter på Beijers och XL...byggmax har inga rabatter, punkt.

Ska själv ta in offerter från Beijers och XL i Kungsbacka tänkte jag, just på K-virke och isolering...hur upplever du deras bemötande som konsument? Räknade de på offerten eller fick du bara list-priser?

Hej!

Mycket bra förklaring ang varför hantverkare inte verkar handla på Byggmax!
Det var en bra förklaring!

Bemötandet från både XL och Beijer var mycket bra, jag tyckte de tog fram bra och tydliga offerter, samt föreslog ändringar i beställningen som skulle passa mitt behov bättre.

Tackar även för din erfarenhet av isoleringen!

Mvh
Fredrik

En sak som byggmax har där de är bättre än alla "proffsbutiker" i Stockholm är limträbalkar. Det är beställningsvaror överallt utom hos byggmax.

Kvalitetsdiskussionerna är återkommande och näst intill omöjliga att svara enkelt på. Verkar skilja från butik till butik också, finns samma vara så klarar man det men olika fabrikat av isolering, gipsskivor etc är ju omöjligt för mej som lekman att bedöma oftast.
Personligen föredrar jag ett mindre ställe där man kan ha en löpande diskussion över tid så jag handlar alla stora partier av virke hos Knivsta Byggmarknad där Lasse har varit ut till mitt hus och vet vad jag gjort och hur de ser ut.
Mindre grejer handlar jag hos Beijers för där har jag fått bra service, kunskap och bemötande, eller i värsta fall Bauhaus men där finns aldrig nån att fråga som vet nåt och ibland har dom egna dimensioner som ingen annan har.
Jämför man i reklamutskicken som jag får i brevlådan så är inte Byggmax här i stan nåt billigare annat än när dom har nån kampanj men kampanjer har alla dom andra också.

Byggmax har väl aldrig några kampanjer med lägre priser på utvalda produkter?

Mikael_L
Har du tänkt hämta eller få utkört?
Har du kollat denna möjlighet och vad det kostar osv.

Att hantverkare inte köper på byggmax är precis som redan skrivet, dom har pga sina stora volymer redan bättre pris hos "sin" bygghandlare. Som privatkund brukar man få minst samma pris som byggmax om man ber om offert på lite mer material, dvs mer än 4 st reglar alltså.
Har du bett om offert men dom inte har kommit ner till BM-pris så kan du kontakta dom och säga att "såvitt du hört så brukar man nå ner till byggmaxpriser "hos er" när man köper lite mer, men denna offert motsvarar inte ryktet, "går det inte att göra lite till?""

Jag har, baserat på en offert av allt material till en friggebod (minus: ytterpanel, dörr, fönster, all invändig beklädnad förutom gipsskivor), nått ner till lite under BM-priser hos den lokala XL-bygg-handlaren. Dom har marginalerna, pressa dom lite bara. ;)

Vad det gäller BM kvalitet har jag inget att anmärka på eller anledning att misstro dom. Allt är riktiga fabrikat. Virke från Moelven, LECA från Finnja, takpapp från Trebolit, Gips från LaFarge osv osv.
Jag har inga problem att köpa från BM, gör det ibland. Men då jag ofta har aningen bättre pris hos den närmre byggvaru-nasaren så blir givetvis det mesta därifrån.

BM är dock svårslagna på en del enkla grejer i verktygsväg. Deras spacklar, murarslevar, färg/bruk-visp, roller-kit, brytbladskniv, 5-meters måttband osv. Oslagbart.

Anledningen till att hantverkare heller ej handlar på Byggmax, är att de saknar en bra administration för fakturering. Och när man ändå får bättre priser på Beijer samt ett stort sortiment av allt som behövs inom bygg, gör att man väljer bort Byggmax.

injonil skrev:
är man lite käck och ska ha limträbalkar just nu ska man dock ta tag i bauhaus senaste Drive-in-blad (Finns i butikerna) och ta med sig till Byggmax och kräva lägsta-pris garanti..Bauhaus Limträbalkar kostar ca 100kr mindre per balk, så där kan man pressa ytterligare 10% hos Byggmax och få ut sina balkar en sådär 150 kr billigare än Byggmaxs listpris:-)

Motsatt gör man med isoleringen...eftersom bauhaus har samma fabrikat som Byggmax men kostar 1 kr mer per kvadrat:-)

Sen ska man räkna in fraktkostnaden också! Byggmax tar ohemult mycket för sin utkörning nämligen. Får man fri frakt från beijers eller XL så kan det kompensera en prisskillnad på ca 2000 kr.

jag är Smålänning om någon undrar;-)

Hej!
Av de 13000 i offerterna var det ca 600 frakt
Av de 10000 från BM var frakten på ca 1600, men då har BM ca 1 mil längre att leverera.

Mvh
Fredrik

injonil skrev:
Jaså inte? Dom skickar återkommande ut reklamblad till mej med ett antal produkter i. Jag har tolkat det som kampanjvaror men det kanske är hela deras sortiment?
Priser står det alla fall på reglar, trall och panel tex och dom priserna är inte lägre än dom jag handlar av i nån högre grad.

Deras kampanjblad är bara reklam för några av deras varor, det är inte lägre priser än vanligt...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.