Håller på och ska montera vindavledare av ojlehärdad masonit under råsponten på tillbygget. Blev dock lite fundersam på hur jag ska göra.
Ska masoniten sticka ut utanför fasadbrädan om det ev skulle bli kondens och den är för långt in kommer ju kondensen droppa ner i väggen. På gamla huset från 80 talet slutar den innanför brädan som är lagd mellan takstolarna.
Sen är frågan hur långt upp ska vindduken gå, brukar den sluta vid sista horisontella regeln under takstolen eller ska den gå ända upp till vindavledaren?
isf behöver man ju nästan en läkt under vindavledaren för att fästa vindduken i.
Snälla har någon en bild på hur ni gjort eller tips skriv fort!!

Jag slutade med min skiva i liv med översta regeln, någon kondens tror jag inte det finns risk för. Sen satte jag en vertikal bit masonit mellan takstolarna, satte ihop masonitbitarna med en 35x35 som jag snedkluvit i samma vinkel som taklutningen. Lite svårt att förklara, jag tror det finns en ritning på traguiden.se
Så här i efterhand så hade det nog varit mycket enklare att göra klar vindavledarna innan man spikade på råsponten på taket.

Träguiden var en ba sida och titta på, har nog sett den förut men var längesen. Jag spikade en läktbit med rätt takvinkel under vindavledaren innan montering som jag kan fästa vindduken i.Blir ju i princip samma som du gjorde "Nybyggarn".
Ja man skulle nog sett till och fixat med vindavledarna innan råsponten som sagt. Men har man väl gjort ett par fack så går det rätt fort sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.