Jag är på väg att bygga en enklare brygga på bockar för en insjö. Jag har lite funderingar kring reglarna. Det verkar enklast att hitta NTR/A märkta "reglar" av måtten 95x95mm. Räcker hållfastheten i dem för en konstruktion med 3 meter långa sektioner?

95x95 fungerar utmärkt. Har du 3m sektioner så bör du ha ett mellanstöd också, annars gungar det.
Skall du ta upp bryggan på vintern så räcker det med vanligt tryckt.
Ett tips är att inte förtöja något i bryggan, utan låta båtar ha egna pålar intill bryggan, då förlänger du livsländen avsevärt.

Ok, hörde just tips från annat håll att AB-märkt räcker för denna typ av brygga. Och japp, det stämmer, den ska upp på vintern. (Ligger i från slutet av maj till slutet av september normalt sett).

Ang eventuell konstruktion med 95x95 så vill jag slippa mellanstöd. Tanken är att låta den ligga på bockar med 3m mellanrum, men det blir i så fall svajugt menar du?

Det blir svajigt. Men mellanbockarna kan vara enklast möjliga, bygg en ram med 2"3 i botten, stolpar skruvas i denna och en 2"3 som håller upp planken. Stolparna behöver inte pålas ned i botten det räcker att botten regeln vilar mot sanden.
Ett annat tips är att skruva allt. Jag har min brygga i saltvatten och har kört med DynaPlus skruv med kanonresultat. Lätta att dra ur när bryggan skall upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.