5 548 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Fixa yttertrappa som satt sig mot huset.
Hej!
Sitter och funderar på hur jag skall lösa problemet med vår yttertrappa. Det är en stentrappa av murade stenar. Problemet är att den har satt sig rejält pga dåligt markarbete av förre ägaren.
Trappan är i 4 steg och halvcirkelformad.
Som det är nu så kan den ej sjunka mer iom att nu lutar den mot huset och höjdskillnaden mellan ytterdelan av trappan samt mot huset är ca 8 cm.
Har funderat på att mura dit stenar men tror inte det blir så bra. Är nu inne på att täta springan mellan huset och översta trappsteget med fogskum samt sätta dit en böjbar masonitskiva runt översta trappsteget och sen gjuta det plant....
alternativt att bygga på sista trappsteget med impregnerat trä men vet ej om det ser konstigt ut med ett trästeg överst på en annars snygg stentrappa...
Nån som har något tips???
J P-A
Sitter och funderar på hur jag skall lösa problemet med vår yttertrappa. Det är en stentrappa av murade stenar. Problemet är att den har satt sig rejält pga dåligt markarbete av förre ägaren.
Trappan är i 4 steg och halvcirkelformad.
Som det är nu så kan den ej sjunka mer iom att nu lutar den mot huset och höjdskillnaden mellan ytterdelan av trappan samt mot huset är ca 8 cm.
Har funderat på att mura dit stenar men tror inte det blir så bra. Är nu inne på att täta springan mellan huset och översta trappsteget med fogskum samt sätta dit en böjbar masonitskiva runt översta trappsteget och sen gjuta det plant....
alternativt att bygga på sista trappsteget med impregnerat trä men vet ej om det ser konstigt ut med ett trästeg överst på en annars snygg stentrappa...
Nån som har något tips???
J P-A
att den lutar mot huset är inte så lyckat. Man ska undvika att regnvatten rinner mot husväggen och där skulle jag försöka täta.
Annars är 8 cm inte kanske så besvärligt att kliva över
. Dessutom finns det plats under dörrkanten för en dörrmatta/galler att torka skor på och plats för 8 cm snö innan du får problem med att öppna dörren
. Varken pågjutning eller träramp blir snyggt, tycker jag. Däremot en typ av dörrmattegaller kan kanske passa och höja några cm upp till tröskel? Att utetrappan ligger lägre än dörrens underkant/tröskel är ju bättre än om den ligger jämt med 
gaia
Annars är 8 cm inte kanske så besvärligt att kliva över
gaia
Ta bort och börja om den kommer att röra sig mer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är möjligt att lyfta trappen som den är med PUskum.
Protte
Protte
gaia skrev:att den lutar mot huset är inte så lyckat. Man ska undvika att regnvatten rinner mot husväggen och där skulle jag försöka täta.
Annars är 8 cm inte kanske så besvärligt att kliva över. Dessutom finns det plats under dörrkanten för en dörrmatta/galler att torka skor på och plats för 8 cm snö innan du får problem med att öppna dörren
. Varken pågjutning eller träramp blir snyggt, tycker jag. Däremot en typ av dörrmattegaller kan kanske passa och höja några cm upp till tröskel? Att utetrappan ligger lägre än dörrens underkant/tröskel är ju bättre än om den ligger jämt med
gaia[/QUOTE
Mmmmm....snackade med en polare som föreslog att jag skulle kunna få ner hydrauler mellan husväggen och trappan och försöka räta den på det viset och när trappan var vågrätt så fylla igen såringan med betong....
Men det får bli ett vårligt problem... nu har det fan kommit 10 cm snö till!!!
Sen har jag jhu en tvättstuga att renovera!!! Tjoho...
JPA666 skrev:
På vintern eller på sommaren rör den sej inte - det är enbart när tjälen släpper, som den kommer att röra sej - vänta till våren, så ska du se att den rör sej ännu mer.
Men det borde väl gå att gräva ur runt trappan och få in några stålbalkar under och lyfta trappan med domkrafter eller ett spel på stålställning. Därefter borde det gå att göra om markarbetet och lyfta trappan på plats.
Klicka här för att svara