Bygger ett garage i lösvirke och har isolerat första lagret och börjar nu plasta och spika på liggande 45mm reglar när jag ser att det börjar droppa vatten från syllen!

Min amatörmässiga analys är att det under byggtiden utan plast har trängt ut fukt som frusit till is på vindväven och nu när det är isolerat och jag fått upp rumstemp inne i kombination med att det bara är -1C ute så smälter isen och rinner ner mellan väv och isolering ner på syllen.

I väntan på att huset blir färdigbyggt hade vi tänkt bo tillfälligt i garaget så det var tänkt att vara klart vid månadsskiftet. Måste det stå och torka ut nu en längre tid? Vad ska jag göra? Brassa på så varmt det går?

Bifogar två bilder, en som visar hur det ser ut på många ställen vi reglarna och en som visar när jag tog bort några isolerskivor.

• 20110105579.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20110105578.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
vattnet måste ju bort. kan du säga hur du har byggt väggen?

Den tänkta väggen ser ut såhär:
Ytterpanel - läkt - vindväv - 145mm regel & isolering - plast - 45mm regel & isolering - OSB - gips

Syllen är tryckimpregnerad och ligger på syllpapp som ligger på lecablock.

Efter att ha isolerat klart 145mm lagret har jag nu börjat med plast och 45mm reglarna. Har häftat och spikat detta på kanske 5m vägg av totalt runt 20-25m.

Kan tillägga att det saknas ytterpanel på en del av väggen pga leveransproblem av denna, men det tycks vara samma is/frost på väven överallt.

B
oj det va många problem på samma gång. speciellt om ni snart ska bo där
bästa vore att brasa på med värme och allt tinnat. men är ju lite att elda för kråkorna.

"tinnat"? Är det felstavat ord eller ett ord jag aldrig hört? Menar du att jag ska plocka bort isoleringen? Blir det inte samma problem igen då sen när man sätter dit? Eller kanske inte om man plastar allt eftersom?

B
felstavat. du kan ju ej ha isolering i vatten.

Jag har läst att isolering inte direkt suger fukt? Men det är klart att det hindrar ju luften från att komma åt och torka ur.

Får väl åka dit och riva imorn då :(
Men om man ska försöka se det positivt så är det ju bättre såhär än att jag hade byggt klart och så smälte isen sen när det är inplastat och skivor och allt är på plats. Då hade man antagligen inte sett vattnet och det kanske möglat.

B
nja suger och suger. men blött kan den bli.
har du fuktig isolering kan mögel börja trivas

Hur mycket vatten pratar vi om? rinner det? kommer det mer?

kan du inte ställa in en avfuktare och vänta med att plasta? värmen håller ganska bra med bara 145mm isolering.
Sedan kan du ju se hur det verkar om ngn vecka och är det torrt då så är det bara att förtsätta som planerat med bygget men personlign tror jag inte det är ngn fara, fukten kommer att torka ut genom vindduken om det bara är lite frost och inte en läcka så det kommer in nytt vatten utifrån.
Mögel får man bara vid konstant fuktighet så att det blir blött under byggtiden är sällan ett problem då det ska torka ut med korrekt luftspalt mm.

B
sämsta är ju att dom ska flytta in i garaget snart. is måste bort fort. samma med vattnet

Hur mycket det är? Tja, det är väl lite blött så som första bilden visar vid många reglar men inte alla. När jag tog bort 3 isolerskivor för att titta kände jag att väven var lite isig och att det var en tunn iskaka på en del av syllen. Utan isolering tinade detta rätt fort och då droppade det såklart från syllen men det slutade rätt fort också.

Det osannolikt att det är läckage, när takpappen var lagd kom ett regn och jag kollade då om råsponten blev blöt på nåt ställe vilket den inte blev. Nu har jag pannor på, och de har legat snö på taket utan isolering invändigt med byggfläkt på fullt så att det blivit grova istappar från hängrännans utlopp. Det då inte synts nån fukt på råsponten heller.

B
får du bort all is och torkar upp det yt blöta så kan du nog fortsätta

Vad har du för vindvåv, det skall normalt inte rinna in så där.

B
fukt insida vägg fryser. då det bara är panel på utsida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.