Paul-Staffanstorp
Är bara tvungen att lägga in en liten bild på hur man hanterar saker på iaf vissa byggen i Thailand.

Satt i morse vid frukosten och beskådade hur man använder sig av små femlitershinkar istället för betongpump.

Betongpump är nog överskattat, elle vad säger Tyresö...proffset inom området... :P

• betong1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha ha, Tyresö får byta ut bilen mot 5000 hinkar, bra för armmuskulaturen om inte annat :)

Såg samma sak i thailand, dom la på något betongliknande på taket, och skickade upp detta med hinkar, var tre fyra som hängde på en byggnadsställning som langade vidare uppåt.

Tyresö
Hahaha, det finns 100-tals såna klipp på Youtube. Skulle vara intressant hur dom löser det med en storgjutning på 800 m3 betong. Den "betongpumpsmetoden" skulle inte fungera i Sverige pga våra arbetsgivaravgifter kombinerat med det helt vansinniga byggtempot vi har här.

Kolla även in den här "Betongpumpen". Dom är riktigt skickliga med hinkarna - imponerande.
http://www.youtube.com/watch?v=BtC1AHv0y9o

Tyresö skrev:
Hahaha, det finns 100-tals såna klipp på Youtube. Skulle vara intressant hur dom löser det med en storgjutning på 800 m3 betong. Den "betongpumpsmetoden" skulle inte fungera i Sverige pga våra arbetsgivaravgifter kombinerat med det helt vansinniga byggtempot vi har här.

Kolla även in den här "Betongpumpen". Dom är riktigt skickliga med hinkarna - imponerande.
[länk]
Ja, konstigt Tyresö, men det finns samhällen utanför Sverige också, man blandar betong efterhand som man gjuter. Men vad som är konstigt, är att strömmen i vårt land upphör att funka ibland, tågen kan inte rulla, taken brakar in o s v i all oändlighet, vem som bestämmer över detta i sverige, vet jag inte....kan det vara Facket?

Tyresö
saturnus skrev:
Ja, konstigt Tyresö, men det finns samhällen utanför Sverige också, man blandar betong efterhand som man gjuter. Men vad som är konstigt, är att strömmen i vårt land upphör att funka ibland, tågen kan inte rulla, taken brakar in o s v i all oändlighet, vem som bestämmer över detta i sverige, vet jag inte....kan det vara Facket?

Jag kanske inte här på forumet, fullt ut ska säga min åsikt om facket och vad den fanatiska sekten ställer till det och motarbetar samhället. Jag kan åtminstone meddela att jag inte delar fackföreningarnas arbetspolitiska ideologi.

Paul-Staffanstorp
Ha ha ha...

Vill ju gärna se dessa klipp men sitter ju i Thialnd på en seg gprs-uppkoppling så det är bara att lägga ner.
Hoppas jag kommer ihåg detta när jag kommer hem så jag kan kolla på det då...

Jag har många goda skratt när jag från balkongen beundrar detta bygge kan jag säga...

Ofta undrar man hur husen ens står kvar när man ser hur det går till.

Igår såg jag hur en gigantisk kran lyfte en behållare med kanske uppskattningsvis 100lit betong högst upp på bygget från ena sidan till andra av våningen och där stod 8 pers och höll en tre meter lång ränna medan 2 pers styrde kärlet rätt så betongen rann ner i rännan och vidare dit den skulle...
Varför man inte styrde kärlet rätt och släppte betongen direkt där den skulle blev jag inte människa att begripa däremot, för det såg fullt möjligt ut... haha

Denna process göres ju om gigantiskt antal ggr och tar sådan tid så det lär ju hinna bränna mellan skvättarna kan tyckas och det ska ju inte vara speciellt bra...

Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha...

Vill ju gärna se dessa klipp men sitter ju i Thialnd på en seg gprs-uppkoppling så det är bara att lägga ner.
Hoppas jag kommer ihåg detta när jag kommer hem så jag kan kolla på det då...

Jag har många goda skratt när jag från balkongen beundrar detta bygge kan jag säga...

Ofta undrar man hur husen ens står kvar när man ser hur det går till.

Igår såg jag hur en gigantisk kran lyfte en behållare med kanske uppskattningsvis 100lit betong högst upp på bygget från ena sidan till andra av våningen och där stod 8 pers och höll en tre meter lång ränna medan 2 pers styrde kärlet rätt så betongen rann ner i rännan och vidare dit den skulle...
Varför man inte styrde kärlet rätt och släppte betongen direkt där den skulle blev jag inte människa att begripa däremot, för det såg fullt möjligt ut... haha

Denna process göres ju om gigantiskt antal ggr och tar sådan tid så det lär ju hinna bränna mellan skvättarna kan tyckas och det ska ju inte vara speciellt bra...
Jo visst är det annorlunda. Kollar man de på plats gjutna pelarna till villor, så står dom där sneda och krokiga, men när huset är klart, är dom tillputsade, och raka. Golvklinkers läggs som vi gjorde för 50 år sedan, i 50 mm betong, men det ser OK ut, Kommer Du längre än till Pattaya?

Men visst är väl husen vackra, dessa från Mukdahand, vid Mekong floden, Ett två plans kostar 2.5 mille bath = ca 500,000 svenska. Några svenskar bor här.

husiThailand2.jpg

Milkshaken
Hehe,, Ja jag har sett några svindlande byggen i Turkiet oxå.... synd man inte smällde några kort där ....
Bland det jävligaste jag sett är nog ändå från kinesiska (Asiatiska) byggen där dom bygger bambuställningar direkt på sandmark..... Efter ett tag så sjunker ställningarna ner.... Sen blir det dags för murning, tegel hissas upp och belastar ställning.... Då blir det gungigt vill jag lova...... Tack för korten och rapporten Paul, och ha en riktigt skön vistelse i Thailand.... Var befinner du dig? Ort alltså?

Tyresö
Hahaha, jag tror han är i Grekland på den där kända ön (hehe) Mykonos.....

Jag tror Paul pendlar.....mellan Pattaya och Phuket, för att få det bästa ut ur livet. Phuket (patong beach) är ungefär, som att gå rakt in i himelen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.