ovanpå parkettgolvet...och under innertaket? Den borde väl inte vara bärande?
Golvet är uppreglat och sen parkett och det fanns inget stöd ner till plattan under spaljén utan stödet ligger c/c60 och spaljén står mitt emellan. Sen ligger innertaket ovanför spaljén. Med andra ord spaljén är ditsatt efter att innertal och parkettgolv är satt. Problemet är att spaljén följer hjärtväggen i huset och i så fall borde inte någon vägg vara bärande... huset är ett Aneby från -76 enplan.
Vad tror ni? Jag ska alltså tabort spaljén
Golvet är uppreglat och sen parkett och det fanns inget stöd ner till plattan under spaljén utan stödet ligger c/c60 och spaljén står mitt emellan. Sen ligger innertaket ovanför spaljén. Med andra ord spaljén är ditsatt efter att innertal och parkettgolv är satt. Problemet är att spaljén följer hjärtväggen i huset och i så fall borde inte någon vägg vara bärande... huset är ett Aneby från -76 enplan.
Vad tror ni? Jag ska alltså tabort spaljén
Rent spontant låter det som väldigt korkat om man skulle sätta upp en bärande vägg (spaljé) efter att golv och innertak är ditsatt. Men jag har ungefär samma problem själv, så jag ska inte ge mig fan på något.
Du kan ha en sådan här lösning i ditt hus, det är inte ovanligt när vi gör våra hus på jobbet att en bärande innevägg slutar mitt i ett rum och fortsätter med en stålbalk i bjälklaget istället. Säger inte att det är så i ditt hus men antagligen inte helt otroligt.
Redigerat:
Det borde betyda att spaljén inte är bärande, om det är byggt på det sättet... den balken måste jag väl kunna se på vinden i så fall?Ola78 skrev:
Är det ett 1 plans hus borde du kunna se en ev stålbalk om du går upp på vinden men om däremot är ett 1,5 plans hus du bor i ligger balken i så fall i huset mellanbjälklag och då blir det genast värre och se om det är den lösning jag skrev om.
Klicka här för att svara