23 532 läst ·
18 svar
24k läst
18 svar
Billigt och snabbt innertak
Sida 1 av 2
Hej
Håller på med en relativt (150M2) stor ekonomibyggnad som är isolerad och uppvärmd. Nu är det snart dags att få upp innertaket, funderar på att sätta någon form av skivmaterial tex spånplatta direkt på takstolarna. Någon som har tips på något annat enkelt sätt att få ett godtagbart resultat till liten kostnad?
Håller på med en relativt (150M2) stor ekonomibyggnad som är isolerad och uppvärmd. Nu är det snart dags att få upp innertaket, funderar på att sätta någon form av skivmaterial tex spånplatta direkt på takstolarna. Någon som har tips på något annat enkelt sätt att få ett godtagbart resultat till liten kostnad?
Osb är nog ingen höjdare då det pga vikt och fuktkänslighet kommer börja hänga. Jag hade nog gipsat taket endera slätt eller med fasat gips.....men annars finns det ju en hel drös med fina vanliga innertak typ elit och huntonit...men då blir det en annan kostnad
/
M
/
M
Nu vet jag inte vad utrymmet skall användas till, men grålumpapp + panlebrädor med glipa = snickarpenna kan funka. Råspont är helt OK.
Produkter som diskuteras: "snickarpenna"
Snickarpenna classic 10-pack Pica
Av blyerts, 2H
115 kr inkl moms
Läs mer
Varför skulle det börja hänga? Det är inte min uppfattning att OSB-skivor börjar hänga ner efter ett tag. Men visst... Monterar man dem i en mycket fuktig miljö, med stort regelavstånd kommer de säkert att börja hänga, men det skulle gips också göra med samma förutsättningar.trojlee skrev:
Men för att göra antagandet att skivorna skulle börja hänga bör man dock känna till regelavståndet och den information tror jag faktiskt inte finns i denna tråd.
Ang. fukten så finns det olika kvalitéter på OSB beroende på användningsområde. Det finns bl.a. fukttröga skivor samt skivor bestrukna med fenolfilm, som mycket väl skulle lämpa sig i detta fall.
Redigerat:
Tanken är att montera direkt på takstolarna som sitter cc 1200
tak-ess är och fungerar som huntonit, men kostar nästan hälften.
T.ex. Bauhaus brukar ha den panelen hemma för ca 100:-/kvm.
Jag kör med den i vårt hus, spikar fast den med klammerpistol och smalryggade (6mm) och långa (ca 20-30mm) klammer, snabbt som tusan.
Då får man skivor och ytbehandling i ett och samma moment, och i princip samma pris som gips + spackel + remsa +grundfärg + slutfärg.
Och annars kan du fundera ifall det går att bara spänna t.ex. vindväv under en glespanel av spikläkt 25x38. Då är det snorbilligt men fult som stryk.
edit: du hann in med ett inlägg om cc1200.
Använder du takess eller huntonit osv måste du först sätta glespanel, jag vill minnas att takess vill ha 28x70 gles i cc600.
T.ex. Bauhaus brukar ha den panelen hemma för ca 100:-/kvm.
Jag kör med den i vårt hus, spikar fast den med klammerpistol och smalryggade (6mm) och långa (ca 20-30mm) klammer, snabbt som tusan.
Då får man skivor och ytbehandling i ett och samma moment, och i princip samma pris som gips + spackel + remsa +grundfärg + slutfärg.
Och annars kan du fundera ifall det går att bara spänna t.ex. vindväv under en glespanel av spikläkt 25x38. Då är det snorbilligt men fult som stryk.
edit: du hann in med ett inlägg om cc1200.
Använder du takess eller huntonit osv måste du först sätta glespanel, jag vill minnas att takess vill ha 28x70 gles i cc600.
Redigerat:
elit kräver cc30 på sina innertak, jag tror inte du får ett bra resultat vad du än väljer om du väljer att sätta upp på cc120 möjligen något som är spontat. Men som pbengtsson skrev så kan det ju bli fint med panelbrädor i rätt miljö...
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Byggmax billigaste fulgips, fasa kortsidorna med bandslip.Spackla och så kör Byggmax Takfärg Premium, den täcker hyfsat.
Ett alternativ är kanske billig råspont som du skjuter fast, ger ju en äkta träkänsla och håller att fästa i. Ev sprutmåla över
/Anders
Ett alternativ är kanske billig råspont som du skjuter fast, ger ju en äkta träkänsla och håller att fästa i. Ev sprutmåla över
/Anders
Lutar nog åt råspont, sen någon vit färg på. Skivmaterial behöver man regla för vad man än använder och då blir det både dyrare och jobbigare.
I en ekonomibyggnad i den storleken så är det bara råspont som gäller. Tycker jag i alla fall. (OM det inte skall svetsas eller pysslas med andra heta arbeten där, då är det gips som gäller)
Sprutlacka det vitt sen med billig takfärg så blir det kanon.
Såg nån bonde i en reklamfilm som köpte billig takfärg när han målade om lagårn.
Sprutlacka det vitt sen med billig takfärg så blir det kanon.
Såg nån bonde i en reklamfilm som köpte billig takfärg när han målade om lagårn.
Tack för alla svar, bara ett tjugotal osb-skivor kvar att klamra upp sen dags för innertaket...
Återförsäljare av OSB skivor?eviljava skrev:Varför skulle det börja hänga? Det är inte min uppfattning att OSB-skivor börjar hänga ner efter ett tag. Men visst... Monterar man dem i en mycket fuktig miljö, med stort regelavstånd kommer de säkert att börja hänga, men det skulle gips också göra med samma förutsättningar.
Men för att göra antagandet att skivorna skulle börja hänga bör man dock känna till regelavståndet och den information tror jag faktiskt inte finns i denna tråd.
Ang. fukten så finns det olika kvalitéter på OSB beroende på användningsområde. Det finns bl.a. fukttröga skivor samt skivor bestrukna med fenolfilm, som mycket väl skulle lämpa sig i detta fall.
TS skrev faktiskt "direkt på takstolarna" vilket man kan anta att han inte vill slå på någon extra gles och nej då funkar det inte att sätta OSB med ett c/c 120 mått.
Hade iofs hoppats att någon skulle svara att dom haft osb med cc 1200 i 20 år utan problem. En skivlyft och klammerpickan hade läst innertaket på en eftermiddag i så fall... Nu får det bli råspont istället.