7 204 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Hur limma stentrappa
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Bygger en trappa i betongblock, se bild.
Kommer att bli en nivå till i höjd.
Jag är osäker på hur jag ska fästa blocken på bilden i varann, är rädd att vintern kommer annars ta hand om trappan. Underlaget är makadam och 0-18 flis i trappan.
Är betong en bra lösning eller ska jag spruta i PL700 mellan skarvarna? Hur bör jag göra?

Kommer att bli en nivå till i höjd.
Jag är osäker på hur jag ska fästa blocken på bilden i varann, är rädd att vintern kommer annars ta hand om trappan. Underlaget är makadam och 0-18 flis i trappan.
Är betong en bra lösning eller ska jag spruta i PL700 mellan skarvarna? Hur bör jag göra?

Nu är inte jag nån expert, men jag skulle nog ha lagt yttersta raden i betong så att det inte rör sig.
Har byggt några trappor, där jag lagt en kant i betong. Betongen syns inte då jag fyller på med jord upp till kanten.
Sen kan man använda kantelement som spikas i underlaget har jag sett.
Har byggt några trappor, där jag lagt en kant i betong. Betongen syns inte då jag fyller på med jord upp till kanten.
Sen kan man använda kantelement som spikas i underlaget har jag sett.
PL700 är ett mycket bra lim, men eftersom det sjunker ihop och blir som en film, så tror jag att det blir svårt för limmet att fästa ordentligt med så stor vinkel mellan blocken. Det kanske kan funka om du sprutar in det där stenarna ligger som tätast ihop.
Kanske spruta i lite fogskum?
Kanske spruta i lite fogskum?
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Kan jag bara lyfta bort den yttre raden, hälla en sträng betong där de låg och sen lyfta tillbaka blocken? (men då ändras väl lutningen som jag lagt några timmar på att få perfekt) :O
Och pl700 där blocken ligger tätt ihop.
Och den öppna vinkeln ytterst kan jag fylla med betong, bara det inte spricker upp med tiden....
runt trappan och längs med huset kommer jag sätta plattor och de kommer väl hålla fast trappan till viss del kanske.
Och pl700 där blocken ligger tätt ihop.
Och den öppna vinkeln ytterst kan jag fylla med betong, bara det inte spricker upp med tiden....
runt trappan och längs med huset kommer jag sätta plattor och de kommer väl hålla fast trappan till viss del kanske.
Om ett par månader/år har du trampat ner de yttre stenarna så att de lutar om du inte gör det riktigt från början.
Tyvärr
är nog rådet att du måste gjuta en betongklack under för att få det stabilt. Om du inte vill gräva speciellt mycket djupare kan du ju alltid lägga i några armeringsjärn alt. en bit armeringsmatta för att hålla ihop betongklacken. Se också till att dra ut betongen 1 dm utanför de yttre stenarna för bättre stabilitet.
Tyvärr
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Har fått tips att lägga stenplattor under och betong imellan, blir nog så.
Kan jag köpa vanlig finbetong på byggmax o hälla i mellan skarvarna?
Kan jag köpa vanlig finbetong på byggmax o hälla i mellan skarvarna?
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Har kommit till insikt och insett att betong är svaret.
jag tar bort stenarna, gör två rännor under stenarna, en ränna i bakkant o en i framkant. Häller sen i jordfuktig betong och jämnar till o trycker dit stenarna igen... Borde då bli stabilt! :S
jag tar bort stenarna, gör två rännor under stenarna, en ränna i bakkant o en i framkant. Häller sen i jordfuktig betong och jämnar till o trycker dit stenarna igen... Borde då bli stabilt! :S
Klicka här för att svara