4 965 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Board/Masonite som väggskivor?
Funkar det bra att köra med Board/Masonite som väggskivor? Idag har jag nån typ av väggskiva med frästa spår i som jag vill lägga över för att kunna köra tapet eller måla på.
Gips 6mm känns som det bygger för mycket och trasslar till det vid fönster osv.
Gips 6mm känns som det bygger för mycket och trasslar till det vid fönster osv.
Problemet med masonite är att den gärna vill svälla efter ett tag på grund av luftfuktigheten så det blir buckligt. Hörde ett tips en gång om att innan man sätter upp masoniten tar man och fuktar den så den sväller, sen monterar man den och låter den torka. Tydligen blir då effekten att den dra ihop sig och blir slät även i framtiden. Om detta stämmer vet jag inte, har inte testat det själv men nån annan har på forumet kanske har gjort det och kan ge en reflektion om det funkar.
Jag tycker du skall ge fullständigt FN i att göra något alls med dessa masonitskivor, mer än att riva ner skiten. Hur FN tänkte man när man satte upp dem??? Jag har ett hus från 1972 och har dessa skivor på väggen i vardagsrummet. det satt när jag köpte huset för ca ett år sen en oragnge struktur tapet så jag läste på och drog en chansning som det alltid är att måla på tapet.... Gick bra, efter lite spacklande slipande och målande så vart jag sjukt nöjd, tills just de dem började svälla.... Nu när jag skall sälja så har jag nu stått hela jäkla kvällen och rivit ner skiten och skall i morgon köpa gips och smälla upp i stället. Mitt tips är riv skiten du kommer ångra dig annars´.
Klicka här för att svara