Jag håller på och fixar till dörrlisten (en nivålist) mellan hall och sovrum, som satt lite slarvigt tidigare. I hallen har jag klinkers. Under nivålisten har jag satt en "trälist" som jag ska skruva fast nivålisten i. Mellan trälisten och klinkern vill jag dra lite fogmassa, då fogen kommer synas lite grand. Om jag förstått rätt kan man använda mjukfog... Eftersom jag är oerfaren så undrar jag nu vad mjukfog är för något, dvs vad det heter i bygghandeln. Har googlat på mjukfog men inte lyckats hitta nått som gjorde mig klokare.
Fogen ska vara ljus (gärna vitgrå).

Silikon (och den finns i en massa färger)

eviljava skrev:
Silikon (och den finns i en massa färger)
har fått för mig att silikon finns i massa olika sorter också, men jag kanske har fel?
Hur som helst.. nu har jag köpt något som förhoppningsvis funkar. Vit, övermålningsbar akrylfog hos Hornbach.

Ja, det finns olika varianter av silikon beroende på användningsområde. Men du frågade vad mjukfog var och det brukar vanligtvis vara silikon.

finlirarn skrev:
har fått för mig att silikon finns i massa olika sorter också, men jag kanske har fel?
Hur som helst.. nu har jag köpt något som förhoppningsvis funkar. Vit, övermålningsbar akrylfog hos Hornbach.
Silikon som fogmassa är i grunden samma sak men som du säger så säljer olika tillverkare silikon med lite olika "twist". Allt från antimögel till våtrum.

Mellan silikon- och akrylfog är det däremot stor skillnad. En silikonfog är inte övermåliningsbar utan där väljer du rätt kulör redan från början, en akrylfog däremot skall målas över (det är lätt att den ser lite tråkig ut efter ett tag annars). Silikon klarar större temperaturskillnader än akryl och är mer elastisk men för innomhusbruk är det normalt inte ett problem. Silikonfogen är även bättre när det måste bli helt tätt och fogen i sig inte skall släppa igenom något. I våtutrymmen (dusch, bad, kök, tvättstuga mm) används alltid silikonfog förutom vid snickerier som skall målas där det krävs akryl.

Även om du råkar få silikon på fel ställe och direkt tar bort det så inga rester syns kan det vara näst intill omöjligt att måla på det stället utan att mekaniskt eller med starka lösningsmedel rengöra området.

Jag använder helst silikon runt trösklar eftersom jag slipper måla, fogen ser bra ut som den är och håller länge.

Ett tips är att läsa innehållsdeklarationen på burkarna. Då märker du att målarfog eller latexfog i grunden är en akrylfog, våtrumsfog är en silikonfog etc...

MVH,
Tobbe

jtl skrev:
en akrylfog däremot skall målas över (det är lätt att den ser lite tråkig ut efter ett tag annars).
Korrekt!

Förutom att de verkar "dra åt sig" mer smuts jämfört med silikon, gulnar de efter en tid. Jag har en akrylfog på ett ställe som jag ännu inte har hunnit måla över (jag glömmer jämt) och den är rejält gul nu. I början var den lika vit som väggen bredvid och det var väl därför jag missade att måla där... :D

Jag kan nog instämma i att silikon hade passat bättre runt trösklar och liknande. Själv använder jag bara akrylfog på ställen som jag vet att jag skall måla över.

eviljava skrev:
Ja, det finns olika varianter av silikon beroende på användningsområde. Men du frågade vad mjukfog var och det brukar vanligtvis vara silikon.
Varför tror du jag skrev text innan frågan? :rolleyes:

Tack för utförligt svar.

finlirarn skrev:
Varför tror du jag skrev text innan frågan? :rolleyes:
Precis! Det svar du fick initialt, var baserat på "texten" i din frågeställning. Silikon hade varit det mest lämpliga valet och mig veterligen var det just det svaret du fick?

eviljava skrev:
Precis! Det svar du fick initialt, var baserat på "texten" i din frågeställning. Silikon hade varit det mest lämpliga valet och mig veterligen var det just det svaret du fick?
Okej, bara det är silikon så funkar det därmed? Första bästa man hittar som det står silikon på duger? Jag är chockad, hade ingen aning om att det var så enkelt :O

Redigerat:
>finlirarn och eviljava
Jag föreslår att Ni lägger ner diskussionen om silicon nu, frågeställningen är ju besvarad.

Du beskrev att du skulle ha mjukfog till en nivålist inomhus (mellan klinkers och trä om jag tolkade saken rätt?). Till detta använder man lämpligtvis silikonfog. Så enkelt är det. Det som skiljer silikoner åt, brukar vanligtvis bara vara mögelmedel (till våtutrymmen), färgen, osv. För de flesta är detta ganska uppenbart när man står vid butikshyllan och skall välja tub.

Visst... man kan använda akrylfog också, men det kräver att man målar (om man vill ha det snyggt).
Därför brukar man inte välja akrylfog till just det du beskrev.

Däremed lägger jag ned denna diskussion (eftesom frågeställningen mycket riktigt har blivit besvarad ett flertal gånger).

Okej, då avslutar vi diskussionen, men hoppas det är okej att jag får lägga till några slutord också.

eviljava skrev:
För de flesta är detta ganska uppenbart när man står vid butikshyllan och skall välja tub.
För mig var det inte ens uppenbart vilken av alla hyllor med tuber jag skulle kolla på, när jag kollade efter fogmassa första gången :blushing: ....

Nu börjar jag dock lära mig, så snart är jag också på den nivån att jag skulle kunnat uppskattat ett kortfattat svar som "Silikon.". Men är man helt novis som jag var när jag skrev frågan, tja då vill man gärna veta liite mer :)

Ha det gott alla, och tack för alla svar!

Redigerat:
  • Gilla
Käradu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.