Hej!

Jag är på jakt efter zinkplattor, men hittar inte var det går att köpa. Någon som har något tips?

Mvh
Sophie

Vad är zinkplattor och vad skall de användas till?

Stålplattor av zinkmaterial. Ska vara ganska tunna, och cirka 50'50 cm. Tänkte använda dem som bänkskivor.

platslagaren fixar hem dom till dig, men till bankskivor? Dom repas valdigt latt, jag har satt upp nagra stankskydd av zinkplat, och det funkar dom till.

Okej, tack för tipset! Inte bänkskivor till köket, utan till ett planteringsbord :)

SophieH skrev:
Okej, tack för tipset! Inte bänkskivor till köket, utan till ett planteringsbord :)
OK, kanske battre med en rostfri plat da, samma pris ungefar. Zinkplaten sjalvlaker mindre repor, men inte grovre, och i grunden ar det en vanlig jarnplat, som kan rosta, om den star i kontakt med vatten eller fukt.

Redigerat:
Zink är inte vanlig plåt utan det är just zink och det rostar inte. Det du tänker på är nog aluzink som är en ytbeläggning av zink, aluminium och kisel.

Rostfri plåt kostar runt det dubbla av vad zink kostar och zink kostar runt det dubbla av vanlig stålplåt. Aluzink har samma pris som lackerad stålplåt.

MaZtoR skrev:
Zink är inte vanlig plåt utan det är just zink och det rostar inte. Det du tänker på är nog aluzink som är en ytbeläggning av zink, aluminium och kisel.

Rostfri plåt kostar runt det dubbla av vad zink kostar och zink kostar runt det dubbla av vanlig stålplåt. Aluzink har samma pris som lackerad stålplåt.
OK, tack för rättelse, Jag har tagit år mig Din kunskap

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.