9 731 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Nackdelar med att använda träformar för att formgjuta väggar av betong?
Jag har tänkt att anlägga en helt underjordisk separat förvaringskällare ett tiotal meter från mitt hus, och kommer göra allting från scratch med ganska lite resurser och förkunskap. Jag har helt enkelt ganska lite koll, men väger förhoppningsvis upp i vilja att lära mig.
Först och främst kommer jag gräva en enorm grop på ca 35 kvadratmeter, 3,5 meter djup. Därefter gjuter jag en separat grund längs kanterna av gropen, i träformar. Därefter, om jag har förstått det rätt, så skaffar jag antingen färdiga cementblock och murar med dessa, eller så sätter jag upp formar och gjuter betongväggarna själv. Personligen känns det faktiskt både mer stabilt och också billigare att gjuta betongen själv. Därefter gjuter jag golvet separat, ovanpå den "utstickande" delen av grundramen.
Mina frågor är nu dessa:
Att använda träformer till att gjuta husgrund vet jag att man kan göra, men när jag kollar runt efter folk som gjutit betongväggar med egenbyggda träformar så hittar jag inte mycket. De flesta verkar använda hyrda metallformar, vilket både verkar dyrt och inte tillräckligt do-it-yourself.
Bör jag vara orolig för att väggen buktar och inte blir jämn om jag bygger egna formar?
Hur gör jag sen när jag ska gjuta betongtaket? Jag vill ha en solid konstruktion om möjligt, men taket måste väl ändå gjutas separat? Finns det information nånstans om hur jag bygger och monterar formen för taket?
Ursäkta en novis nybörjare. Jag vore väldigt tacksam om någon ville hjälpa mig lite med detta projekt!
Edit: Kan tillägga att jag tänkt armera betongen, och att källaren kommer ligga ca 40 centimeter under markytan på takets högsta punkt.
Först och främst kommer jag gräva en enorm grop på ca 35 kvadratmeter, 3,5 meter djup. Därefter gjuter jag en separat grund längs kanterna av gropen, i träformar. Därefter, om jag har förstått det rätt, så skaffar jag antingen färdiga cementblock och murar med dessa, eller så sätter jag upp formar och gjuter betongväggarna själv. Personligen känns det faktiskt både mer stabilt och också billigare att gjuta betongen själv. Därefter gjuter jag golvet separat, ovanpå den "utstickande" delen av grundramen.
Mina frågor är nu dessa:
Att använda träformer till att gjuta husgrund vet jag att man kan göra, men när jag kollar runt efter folk som gjutit betongväggar med egenbyggda träformar så hittar jag inte mycket. De flesta verkar använda hyrda metallformar, vilket både verkar dyrt och inte tillräckligt do-it-yourself.
Hur gör jag sen när jag ska gjuta betongtaket? Jag vill ha en solid konstruktion om möjligt, men taket måste väl ändå gjutas separat? Finns det information nånstans om hur jag bygger och monterar formen för taket?
Ursäkta en novis nybörjare. Jag vore väldigt tacksam om någon ville hjälpa mig lite med detta projekt!
Edit: Kan tillägga att jag tänkt armera betongen, och att källaren kommer ligga ca 40 centimeter under markytan på takets högsta punkt.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det krävs en hel del för att bygga en form för väggarna som tål trycket från betongen. Sannolikt så är hyrda formar avsevärt billigare än att bygga formar själv (fast jag har iofs noll koll på vad det kostar att hyra). Jag hade hjälp här att gjuta en stödmur till en ny källartrappa, ca 4m lång och kanske 1,6 hög. Den gjöts med en form av formplywood och ett rejält nätverk av reglar. Dessutom användes det formstag (en sorts stålstavar som används för att "binda ihop" formens båda sidor, stavarna gjuts in. Har flör mig att det gick åt mer än 100m 45x120 reglar till formen.
Kommer inte ihåg vad materialet kostade men säkert minst 10 000 för formen. Jag skulle tro att ett bra riktmärke är ca 1500 kr per kvadratmeter form.
Kommer inte ihåg vad materialet kostade men säkert minst 10 000 för formen. Jag skulle tro att ett bra riktmärke är ca 1500 kr per kvadratmeter form.
Hur dyra formarna blir och huruvida du kan bygga dem sjalv beror ocksa pa hur breda vaggarna skall vara. Om du har gott om sten i marken kan du ju mura upp sa mycket du kan med sten i traform (slipform stone masonry), armera det och sedan gjuta den sista biten. Enklast ar ju att du tittar pa ett bygge och ser hur dom gor. Min granne tog just av traformarna pa sitt gjutna garage, med kanske 20cm tjocka vaggar, rejalt armerade. Han hade som hempularen beskriver ovan plywoodskivor och mangder, mangder av formstag.
Men om du inte har tid att mura med sten (vilket ar busenkelt men tidskravande som tusan), och inte har kunskap nog att fixa gjutformar till betongen sa ar det val enklast att kora med murade betongblock? Taket kan du ju fixa med takbjalkar och sedan bara gjuta over det, ungefar som nar man gjuter en vanlig platta pa mark.
Draneringen... har du val tankt pa redan? Gar at mycket grus dar.
Men om du inte har tid att mura med sten (vilket ar busenkelt men tidskravande som tusan), och inte har kunskap nog att fixa gjutformar till betongen sa ar det val enklast att kora med murade betongblock? Taket kan du ju fixa med takbjalkar och sedan bara gjuta over det, ungefar som nar man gjuter en vanlig platta pa mark.
Draneringen... har du val tankt pa redan? Gar at mycket grus dar.
Hyr systemformar och gjut väggarna. Armeringsnät och betong. Ska du snickra ihop något själv med reglar och formplyfa blir det med all sannolikhet inte rakt, samt dyrare än att hyra systemformar. Å andra sidan ska man nog inte ge sig på den typen av projekt om man kallar sig novis på området.
Du ska t o m blanda betongen själv för att få den äkta DIY-känslan?
Du ska t o m blanda betongen själv för att få den äkta DIY-känslan?
Klicka här för att svara