1 302 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Ojämnt källartak
Håller på att renovera källaren i mitt hus med ny "fuktsäker" konstruktion. Huset är byggt 1966. Jag har rivit ut det mesta av träkonstruktionerna, även i källartaket för att kunna byta isoleringen i trossbotten (som var träspån tidigare). Jag har dock lämnat ett antal gamla glesbrädor i taket för att fästa nytt innertak i.
Jag har lagt ett nytt, vågrätt undergolv, och finner nu när jag har något att mäta mot att takhöjden varierar väldigt över rummet... Det skiljer 1 cm på 1 m som värst. Orsaken är att reglarna i trossbotten inte har vågrät undersida, de sitter dessutom monterade med blandade CC (allt från 45 till 60), och är inte ens parallella.
Om jag nu monterar upp innertak (folierade spånskivor 12x620x1200), så är jag såklart orolig för att det skall synas att takhöjden varierar från 2,04 till 2,03 och tillbaks till 2,04 på 2 m tak mitt i rummet.
Så jag har egentligen två undringar - syns en sådan skillnad, och om den gör det vad i hela friden gör man åt det?
/Viktor
Jag har lagt ett nytt, vågrätt undergolv, och finner nu när jag har något att mäta mot att takhöjden varierar väldigt över rummet... Det skiljer 1 cm på 1 m som värst. Orsaken är att reglarna i trossbotten inte har vågrät undersida, de sitter dessutom monterade med blandade CC (allt från 45 till 60), och är inte ens parallella.
Om jag nu monterar upp innertak (folierade spånskivor 12x620x1200), så är jag såklart orolig för att det skall synas att takhöjden varierar från 2,04 till 2,03 och tillbaks till 2,04 på 2 m tak mitt i rummet.
Så jag har egentligen två undringar - syns en sådan skillnad, och om den gör det vad i hela friden gör man åt det?
/Viktor
Jag tror inte det syns. Och om det syns så är det för lite för att det ska vara värt att göra nåt åt. Min erfarenhet är att det bara är renoveringstokar som jag själv som ser fel i tak
normalbesökaren i vårt hem tycker att allting är skitsnyggt 
Så ett tak i källaren duger nog som det är med folierade spånskivor om det bara skiljer 10 mm här och där.
Så ett tak i källaren duger nog som det är med folierade spånskivor om det bara skiljer 10 mm här och där.
Då kör jag på och sätter upp dem som jag tänkt!
Jag är också av den (lite korkade ibland) skolan "göra perfekt när man ändå gör", men hittills har ingen annan människa än jag sett de ställen där jag tagit genvägar. Utom farsan, men han är arkitekt och har ritat om villor i 40 år, så hans detaljblick räknas inte.
Jag är också av den (lite korkade ibland) skolan "göra perfekt när man ändå gör", men hittills har ingen annan människa än jag sett de ställen där jag tagit genvägar. Utom farsan, men han är arkitekt och har ritat om villor i 40 år, så hans detaljblick räknas inte.
viktordt skrev:Då kör jag på och sätter upp dem som jag tänkt!
Jag är också av den (lite korkade ibland) skolan "göra perfekt när man ändå gör", men hittills har ingen annan människa än jag sett de ställen där jag tagit genvägar. Utom farsan, men han är arkitekt och har ritat om villor i 40 år, så hans detaljblick räknas inte.![]()
Nä andra tokar ser ju, Du å jag skulle se sånt i varandras hus men alla dom där andra märker inte nåt alls
Klicka här för att svara