Jag har en ihålig plastform som jag vill "fylla" med något så jag får det ungefär lika hårt som trä. Det skall dels vara för att styva upp en tunn plastkonstruktion men det ska också vara för att skruvar ska sitta ordentligt.

Jag har funderingar på att gjuta med betong, gips, polyester eller epoxi eller försöka med fogskum. Lösningen måste vara "vattentät", den får inte suga upp vatten.

Volymen är ungefär 2 liter, så det är ingen stor grej, problemet är att jag inte har så stora hå att få in fyllningen genom, så den behöver vara tunnflytande (särskilt eftersom det finns ett par smala passager inuti formen också, föreställ er ett timglas ungefär, jag har bara öppning i ena änden).

Vad jag kunnat läsa mig till så krymper polyester 5% när den härdar, så det känns inte så vettigt (det kommera att bli för mycket glapp). Epoxi verkar bli väldigt dyrt jämfört med de andra lösningarna...

Fogskum anar jag att det kan bli svårt att få ner i nedre delen av formen om jag inte kan få in munstycket förbi de smala passagerna i mitten.

Hur blir cement om man använder den utan ballast? Blir den för spröd?

Både cement och gips lär väl ha nackdelen att det kommer spricka om jag drar i skruvar efter att det stelnat, men det kan fungera att dra dit skruvarna innan det stelnat helt (skruvarna behöver inte dras åt hårt, de ska mer eller mindre bara ta upp sidokrafter, tänk "upphängning").

Finns det nåt annat alternativ?

Ett alternativ är såklart att försöka kopiera hela konstruktionen i massivt trä, men det kräver en massa arbete, handlag och verktyg som jag inte har. Just därför hoppas jag på att hitta en bra lösning med nån form av "gjutmassa".

Vad ska du ha den till? Expanderande finbetong är mitt tips, då det är lättflytande samtidigt som det sväller och fyller ut bra.

Det ska mer eller mindre bli en slags vals, skruvarna är alltså främst för att plasten inte skall rotera runt den hårda kärnan (för då "matar" den inte).

Expanderande betong låter rätt bra... jag hade inte sett det, det verkar inte finnas på så många ställen. Frågan är hur bra den funkar att hälla in i ett 12 mm hål, den jag hittade hos Finja hade 0-4 mm sand i sig, det känns lite grovt...

Kolla på Webers hemsida dom har en med 0-2mm kornstorlek.

Vet du vad den heter? De hade en väldig massa produkter och det var rätt många klick för att komma fram till kornstorleken.

Klicka på Weber länken i mitt föregående inlägg så kommer du till bruket jag rekomenderade.

Ah, slarvigt kollat av mig, jag trodde jag kom till startsidan och började klicka mig vidare via menyn direkt.

Fast den var rätt dyr... 129 spänn säcken på K-Rauta i alla fall. Känns lite dyrt när man behöver 2-3 liter bara... Får fundera lite på saken, kanske kan hitta nåt annat att använda resten till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.