Hej,
det kanske har diskuterats tidigare men .... ändå :

Ska bygga ouppvärmd garage på gjuten platta 10970 x 6410
Undrar nu om jag kan lägga syllen jämt med utkanten (leca kantbalk)
som här på bilden
http://www.traguiden.se/upload/CAD-bild/grunder/3D-0312-G56-L.jpg
eller om jag måste flytta in syllen några centimeter
som här
http://4.bp.blogspot.com/_XmC51aJ1LVk/SX2W4MuURCI/AAAAAAAAAfE/icfEu92l_k4/s320/PICT3517.JPG
Fördelar / nakdelar ???
Era åsikter - hur gjorde ni ??
MvH & trevlig kväll
Hobbit

Mikael_L
Nu ska du ta det jag skriver med viss reservation för ev felaktigheter. men men ... :)

Idealt belastningsmässigt ska väggen belastningscentrum ligga precis mitt över kantbalken.
För kantbalken är inte glad över att även måsta ta hand om vridande moment.
Så har man en vot som är 30cm bred och reglar en vägg bestående av 195mm syll och reglar så blir det belastningsmässigt bättre att dra in väggen 5cm.

Panelen och spikläkten (dvs luftspalten) vill ju gärna sticka ut utanför grunden.
Så sätter man inte liggande reglar utanpå det stående regelverket så ska ju gärna syllen och de stående reglarna liva med grunden.

bilden från blogspot verkar vara ett hus där dom tänker sätta liggande 45mm reglar utanpå.

Så gjorde jag:
Jag satt syllen 45mm innanför kanten och sen liggande 45x45mm regelverk med korslagd isolering, i för att liva vindväven med grunden.
Med detta fick jag bättre underlag att spika den stående panelen i (genom att jag sen satt spikläkten precis på den liggande 45x45'an), brutna köldbryggor, jag fick lasten från väggarna ganska centrerad över kantbalken och 45 mm mer isolering.

Dvs full pott på alla punkter. :cool:

Hej Hobbit!
Mina 10 cent: Det som Mikael L skriver är rätt och riktigt på alla sätt. Dock är det mycket vanligare att man placerar syllen i (stort sett) i liv med ytterkant platta vilket nog främst beror på att det inte är så vanligt att man reglar ett extra skikt utanpå det stående regelverket såsom Mikael gjort utan nöjer sig med vindskyddsskiva och sedan spik- & luftläkt och sedan panel. På så sätt så hamnar panelen ca en spikläkts tjocklek utanför sockeln.Korslagt regelverk är vanligast på väggens insida.

Den korslagda stommen modell Mikael L är bra då den bryter köldbryggor men du ska ha ouppvärmt och då antagligen inte isolera i detta skede, så du har inte så mycket nytta av detta extra skikt.

Så mitt råd: Gör som på Träguiden! Kantbalken håller och du spar lite jobb och får ett lite större invändigt mått i garaget. Även om du inte ska isolera garaget nu så tycker jag dock du ska överväga att sätta vindskyddsskiva eller vindpapp och skapa luftspalt bakom ytterpanelen om du skulle få lust att isolera i framtiden. Och om så blir fallet kan kan du enkel isolera mellan de stående reglarna från insidan och dessutom komplettera med korslagd regelstomme med t.ex. ett extra 45mm lager isolering på insidan av väggen om du vill. Du kan då sätta ångspärren skyddat mellan de två regelverken.

Till sist: jag tror att bilden du länkar till på "blogspot" visar en styrsyll som väntar på att få prefabricerade ytterväggselement monterade ovanpå sig. Prefabväggar har ibland ett urtag i bottenl som liksom kragar över styrsyllen på bägge sidor, så det är inte säkert att de stående reglarna är indragna från plattans ytterkant på det blivande "Blogspot-huset".

Lycka till med garaget!

Mikael_L
Och jag håller med om vad Jc1972 skriver, också ... :cool:

Ska man korsregla endast på en sida så tycker jag det finns en större fördel att ha detta på insidan, då man får ett installationsskikt för el och vatten utan att behöva ta hål i plasten på en massa ställen.
Det underlättar också att dra elrören runt i hörnen om man gör rätt där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.