9 049 läst ·
2 svar
9k läst
2 svar
Vilka skruv/plugg till dubbelgips och kakel
Någon som har någon ide?
Jag funderar expander gipsskruv för dubbelgips. Kommer det fungera? På expanderdelen på skruven finns det ju två "taggar" som antagligen skall göra så att inte den snurrar runt utan fäster i gipset. Hur gör man med dessa? De kommer ju kanske spräcka kakelplattan när man fäster skruven? Skall man kanske böja tillbaka dem?
Jag funderar expander gipsskruv för dubbelgips. Kommer det fungera? På expanderdelen på skruven finns det ju två "taggar" som antagligen skall göra så att inte den snurrar runt utan fäster i gipset. Hur gör man med dessa? De kommer ju kanske spräcka kakelplattan när man fäster skruven? Skall man kanske böja tillbaka dem?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 330 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 330 inlägg
Du kan nog bända ut eller fila bort hullingarna på Mollypluggen. Risken är ju då att pluggen/expandern snurrar. Kanske en klick epoxilim hjälper. Bara pluggen börjar "dra" är det lugnt. Då bromsar oftast pluggens vingar bakom gipset.
Det kanske finns nån annan fyndig lösning/plugg/expander men själv kör jag med Snap Toggle. Den har en tunn plastkrage som inte heller bygger så mycket ut från kaklet.
Vilken lösning du än väljer är det viktigt att du verkligen fyller hålet med silikon då du bryter tätskiktet när du borrar. Tryck i både före och efter du satt dit pluggen.
Det kanske finns nån annan fyndig lösning/plugg/expander men själv kör jag med Snap Toggle. Den har en tunn plastkrage som inte heller bygger så mycket ut från kaklet.
Vilken lösning du än väljer är det viktigt att du verkligen fyller hålet med silikon då du bryter tätskiktet när du borrar. Tryck i både före och efter du satt dit pluggen.
Klicka här för att svara