Har nyligen köpt en ny lägenhet (Takvåning som är en tillbyggnad på en gammal byggnad från 1920, Nya delen byggdes ut år 2010) och flyttade in för två dagar sedan.

Har märkt att det ibland smäller till i väggarna, kanske 3-4 gånger per dag. brukar inte vara så högt men tillräckligt att man hör det när man sitter i ett annat rum. Igår när det blåste en hel del (15-17m/s) så small det till ordentligen, typ som att man slår till väggen med basebollträ :)

Är det någon som vet vad det kan bero på? Lägenheten har väldigt stora fönster, kan det ha något med dessa o göra?

har markerat ut var dom stora fönstrena ligger på planritningen.

• planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • responsgatan-5-van-4-telefonplanmidsommarkransen_218378.jpg
    Skapa konto
Kan det inte vara takplåt som rör sig av värmen? Stark sol på sommaren...

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Har bifogat en bild på utsidan av lägenheten. du skrev att det ev kan vara takplåt som rör sig. Är detta något jag borde oroa mig för och ev ta upp det med föreningen?

cropped-DSC_0156.jpg
Skapa konto

Den bilden hjälpte. Jag gissar att det kan vara takplåt som rör sig av värmen…i så fall skulle inte jag vara oroad. Är det dock nått som är löst och rör sig i vinden (kan även vara en plåt) då är det ju en annan sak. Detta måste kanske åtgärdas.

Kolla med tidigare ägare och med grannar, som har samma typ av lägenhet som du om de märkt nått.
Försök även notera om dessa smällar sker mer eller mindre vissa dagar, tex. om det smäller mycket även fast det är 10 grader och mulet…osv.

plv skrev:
Den bilden hjälpte. Jag gissar att det kan vara takplåt som rör sig av värmen…i så fall skulle inte jag vara oroad. Är det dock nått som är löst och rör sig i vinden (kan även vara en plåt) då är det ju en annan sak. Detta måste kanske åtgärdas.

Kolla med tidigare ägare och med grannar, som har samma typ av lägenhet som du om de märkt nått.
Försök även notera om dessa smällar sker mer eller mindre vissa dagar, tex. om det smäller mycket även fast det är 10 grader och mulet…osv.

jag tvivlar på att det är något som sitter löst, utan detta låter mer som en fet smäll inne i väggen eller liknande. Hade det legat något löst så skulle det låta oftare i samband med att det blåser osv.

Har svårt att lokalisera vart ljuder kommer ifrån. Antingen är det taket eller väggen vid fönster rutorna

Hur vanligt är det att takplåt osv rör på sig under sommaren? med tanke på hur det ibland låter (kraftig smäll i innerväggarna) så måste plåten röra sig rätt långt ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.