3 926 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Behöver hjälp med en bra teknisk lösning vid gjutning av golv (BILDER)
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Har ett litet dilemma som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Tänkte lägga cellblast ovanför gruset och sedan lägga lite betong för att göra ett golv. Nu till problemet, som ni kan se på bilderna ligger träregeln långt ner och golvet kommer ligga ca 10 cm upp på regeln. Jag är rädd att detta kommer bli en flaskhals i bygget då jag antar att regeln kommer vara mer utsatt för fukt och så småningom rötna. Hur kan jag lösa detta på ett smidigt sätt? Skall jag byta ut regeln mot en i stål eller lägga en metall platta i mellan golvet och regel eller skall jag bara skita i det och lägga golvet ändå?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ska du gjuta på båda sidorna om syllen? Om inte så skulle jag bara skydda reglen från direktkontakt med betongen genom att lägga mellan antingen syllpapp eller XPS cellplast typ 20 mm. Den eventuella lilla fukt som tillkommer torkar ut på andra sidan. Blir regeln däremot "innesluten" i betong skulle jag överväga att ta bort den gjuta och sedan bygga upp innerväggskonstruktionen igen, om möjligt.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Ja tanken var att gjuta på båda sidor, att ta bort regel är tyvärr inte möjligt. Annars är nog det den bästa lösningen som du säger. Någon som har erfarenheter av röta om man kapslar in syllen i cellplast?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ingjutna reglar är ju ett vanligt problem omskrivet många gånger på byggahus.se.
Kapa bort "syllen" men behåll bitar under stolparna, gjut golvet, ställ nya stolpar på nya golvet och ta bort gamla stolparna och gjut igen hålen.
Väggar brukar gå att temporärt ta bort medan man gjuter, kan räcka med en stolpe på mitten.
Gjut inte in trävirke, varken med eller utan plast.
Protte
Kapa bort "syllen" men behåll bitar under stolparna, gjut golvet, ställ nya stolpar på nya golvet och ta bort gamla stolparna och gjut igen hålen.
Väggar brukar gå att temporärt ta bort medan man gjuter, kan räcka med en stolpe på mitten.
Gjut inte in trävirke, varken med eller utan plast.
Protte
Att ta bort reglarna och gjuta upp en klack är inget tekniskt svårt. Det du behöver är några stämp och några plank för att stötta taket medan du kapar reglarna och gjuter upp klacken. Stämp hyr du hos någon som hyr ut "byggverktyg" och kostnaden är inte många kr.
Medlem
· Västra Götaland
· 79 inlägg
Tack för alla svar, jag körde på era rekommendationer och tog bort underdelen på väggen innan jag la golvet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad kul att du återrapporterar!
Och att du följer de vettiga råd som du får här
Och att du följer de vettiga råd som du får här
Klicka här för att svara