1 689 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Det röker in.
Jag har byggt en grillkoja men har haft problem med att det röker in. Jag har precis bytt ut skorstensröret eftersom jag fick för mig att problemet var att jag hade för smalt rör (diameter 100mm.)
Nu är röret 250mm i diameter men det röker likt förbaskat in ändå ,en del av röken verkar gå upp en bit i kåpan men sen vänder den tillbaka ner igen och in i kojan. Är det någon som har en aning vad som kan vara problemet?
Nu är röret 250mm i diameter men det röker likt förbaskat in ändå ,en del av röken verkar gå upp en bit i kåpan men sen vänder den tillbaka ner igen och in i kojan. Är det någon som har en aning vad som kan vara problemet?
Tack för svaret "korvgubbe" Jag förstår vad du menar men det spelar ingen roll hur länge grillen har brunnit det röker in ändå. I början är det inte så illa men när köttet eller vad man nu ska grilla läggs på så blir det ju mer rök och då verkar det som om nåt inte stämmer eftersom en del av röken vänder tillbaka från kåpan och in i kojan. Kanske nåt med draget i skorstenen?
Hej och tack för svaret. Om jag jämför med andra så är nog min skorsten lite högre, längden på själva röret är 120 cm och är ca. 40 cm ovanför nocken. Tilluften har jag utifrån genom ett rör som kommer in under eldstaden. Jag undrar nu om tilluften behöver vara i ett förhållande till skorstensrörets diameter för att få ett bra drag?
Klicka här för att svara