Jag är i färd med att bygga ett garage och i nuläget så är utsidan nästan klar och jag skall ge mig på insidan. Regelstommen är i 45x145 och på detta skall jag tvärregla med 45x45 så långt inga promlem. Funderingen ligger mestadels i hur jag skall göra kring fönster och dörrar.

Låter man 45an gå ända fram till dörrhålet eller kör en stående på regeln för dörrhålet och sedan låter 45orna gå intill den? Altså reglar man på reglarna där man skall sätta fast karmen till dörrar och fönster först och kör dom liggande reglarna emot eller kör man de liggande reglarna ända fram till kanten så man får ändträ att fästa smygen i?

Finns det någon anledning att smälla i stående kortlingar i en sådan här uppregling och nu menar jag på större väggpartier. En vägg är ju tex. 12,5m lång och 2,45m ör utan fönster eller något. Bara slät vägg. Finns det någon anledning att kortla någonstans och varför?

Varför jag undrar är ju lite i isoleringshänseende. Kör man reglarna ända fram så får man ju i mer isolering än om man reglar på dörrhålet vertikalt.

Det ligger en åldersbeständig plast mellan 45x145 och 45x45 och sedan skall det hela kläs med OSB + Gips om det nu har någon betydelse.

Tack på förhand =)

• regla.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Detgåråtöl
  • Laddar…
Är nog lite olika där, men vi klär in alla öppningar och sätter sedan de liggande fram emot - alltså så man får en hel ram runt öppningen.

Tack så mycket. Har kommit fram till samma slutsats under dagen. Elektrikern ville ha de så också så han hade något att spika dosorna till brytarna i.

Jo, men han skall väl fundera lite på om han inte skall lägga en extra kloss till dosan.. Kan bli lite väl tight för fodret annars - i alla fall om man kör 12-56 foder. Men det kanske han har koll på..!!

Står inför samma frågeställning. Tänker att alt 1 är bättre då man då bryter köldbryggan runt fönstret. Men det kanske inte blir tillräckligt stabilt? Ska ha invändig smyg och brett foder runt fönstret, som borde stabilisera en del. Någon som provat och kan dela erfarenheter?

Den liggande 2"2 går fram på stolpen, såga till korta bitar mellan som spikas på stolpen.
Så får du nåt att skruva skivan i och den liggande 2"2'n hänger ej i luften.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.