3 225 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Väldigt omfattande renoveringar - hur lång tid tar det?
Osäker på om detta är rätt underforum - hittade inget som kändes helt rätt.
Vi är ett antal personer som eventuellt ska köpa en väldigt stor villa (boyta ca 300 kvm + källare drygt 100 kvm och lite andra biutrymmen och göra om till flerfamiljshus. Underhållet är fruktansvärt eftersatt. Det vi har framför oss, om vi går vidare, är:
- Byta stammar, VA
- Elsanering, i princip byta ut alla ledningar.
- Riva ut befintligt badrum samt bygga ett par nya samt ett par toaletter.
- Riva ut befintliga kök, tre stycken och bygga nytt.
- Slipa golv, måla om etc.
- Nya fönster, ca 25-30 st
- Eventuellt ta bort trapp mellan våningsplan, bygga två nya, alt en ny trapp och behålla befintlig.
- Eventuellt flytta ett par väggar
- Säkra mellan lägenheterna så varje lägenhet blir en brandcell.
- Tilläggsisolera
- Se över radiatorsystem
- Installera fjärrvärme
Jag har säkert glömt något, men i korthet går det alltså ut på att skrapa rent insidan av huset och bygga nytt.
Nu till min fråga:
Är det någon som har ett hum om hur lång tid detta skulle kunna ta? Vi ska inte utföra jobbet själva, utan leja hantverkare. Vår gladaste glädjekalkyl säger tre månader, men det är mest för att vi vill det. Gissar att det kan ta betydligt längre tid.
Vi är ett antal personer som eventuellt ska köpa en väldigt stor villa (boyta ca 300 kvm + källare drygt 100 kvm och lite andra biutrymmen och göra om till flerfamiljshus. Underhållet är fruktansvärt eftersatt. Det vi har framför oss, om vi går vidare, är:
- Byta stammar, VA
- Elsanering, i princip byta ut alla ledningar.
- Riva ut befintligt badrum samt bygga ett par nya samt ett par toaletter.
- Riva ut befintliga kök, tre stycken och bygga nytt.
- Slipa golv, måla om etc.
- Nya fönster, ca 25-30 st
- Eventuellt ta bort trapp mellan våningsplan, bygga två nya, alt en ny trapp och behålla befintlig.
- Eventuellt flytta ett par väggar
- Säkra mellan lägenheterna så varje lägenhet blir en brandcell.
- Tilläggsisolera
- Se över radiatorsystem
- Installera fjärrvärme
Jag har säkert glömt något, men i korthet går det alltså ut på att skrapa rent insidan av huset och bygga nytt.
Nu till min fråga:
Är det någon som har ett hum om hur lång tid detta skulle kunna ta? Vi ska inte utföra jobbet själva, utan leja hantverkare. Vår gladaste glädjekalkyl säger tre månader, men det är mest för att vi vill det. Gissar att det kan ta betydligt längre tid.
Om ni anlitar 5 lag, kan ni göra det på 3 veckor eller fortare! Dock inte under en vecka då vid gjutningar måste materialet härda. Ska det vara ett enda företag med en man, kan det ta flera månader!
Det är pengar som avgör.
Det är pengar som avgör.
Gissar på 24 manmånader utifrån egen liknande renovering.
Tack för svar!
En följdfråga blir: hur svårt är det egentligen att hitta pålitliga firmor som kan göra jobbet på en viss tid? Alla man pratar med hävdar att "sånt där drar alltid ut på tiden" osv, men skulle vi göra detta är det ganska viktigt att tidsramarna inte överskrids alltför mycket. Vågar vi? Det är den stora frågan...
En följdfråga blir: hur svårt är det egentligen att hitta pålitliga firmor som kan göra jobbet på en viss tid? Alla man pratar med hävdar att "sånt där drar alltid ut på tiden" osv, men skulle vi göra detta är det ganska viktigt att tidsramarna inte överskrids alltför mycket. Vågar vi? Det är den stora frågan...
Din sista mening säger allt. Du behöver mer insikt i hur det fungerar i praktiken innan du beställer ett sånt här omfattande jobb. Tänk om och fundera i andra banor! Tidsramar spricker ALLTID i renoveringar!dagelito skrev:Tack för svar!
Att hitta pålitliga firmor är ett jobb som tar sin lilla tid. Vill du sen dessutom ha en tidsplan som håller så blir det nästan omöjligt.
Varför är tidsplanen så viktig? Hur stor budget har du för renovering? Är den så gott som obegränsad har du såklart andra möjligheter men det gäller ju inte för flertalet av oss. Du bör leta efter EN firma som kan ta helhetsansvar för hela renoveringen med väl tilltaget vite vid försening. Gissningsvis kommer du få svar på mellan 12 och 24 månader om du samtidigt vill ha en garanterad tidsplan.
Hur ser relationerna ut mellan er som ska köpa? Jurist-hjälp för att få avtal om ekonomi, rättigheter och skyldigheter rekommenderas innan ni drar igång. En renovering kan lätt dra iväg ett par miljoner mer än ni tänkt er. Tänk igenom scenarion som att några vill hoppa av mitt i projektet eller att pengarna inte räcker.
PS: Kanske finns det något juridiskt i att göra om huset till flerfamiljsbostad. Kolla med kommunen om vilket pappersarbete som krävs.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Vi har en granne som påbörjadfe en sådan renovering i Dec. De gör i princip en totalurblåsning av en villa på ca 300kvm. De har haft hantverkare som gör allt. Där har varit uppmot 8man arbetande i huset. nu i 2 månader. De arbetar 15h/dygn alla dagar i veckan, även på Juldagen.
Jobbet är kraftig försenat.
Ett av de värre rivingsjobben var tänkt att gå på 6 dagar, det tog 6 veckor.
Det har transorterats bort drygt 200 kbm rivningsmaterial. En ny container varje morgon.
Jobbet är kraftig försenat.
Ett av de värre rivingsjobben var tänkt att gå på 6 dagar, det tog 6 veckor.
Det har transorterats bort drygt 200 kbm rivningsmaterial. En ny container varje morgon.
Redigerat:
Mainstream, du har naturligtvis rätt i allt du säger. Det ligger till så att vi alla väldigt gärna vill fixa i ordning det här huset eftersom det har väldigt stor potential att bli helt fantastiskt, samtidigt som vi vet att vi riskerar oerhört mycket om vi bestämmer oss för att satsa. Vi har inte börjat ta in offerter ännu men de överslagskalkyler vi gjort tillsammans med erfaret folk säger oss att vi bör ha råd att genomföra det hela, men sticker kostnaderna iväg alltför mycket klarar vi det inte.
Tiden är viktig på så sätt att vi vill kunna flytta in relativt snart och inte har möjlighet till parallella boenden alltför lång tid. Ett av paren väntar dessutom barn och vill att det ska vara hyfsat klart innan barnet föds.
Summa summarum lutar det väldigt starkt åt att vi inte kommer genomföra affären, men det är en dröm som är svår att släppa.
Tiden är viktig på så sätt att vi vill kunna flytta in relativt snart och inte har möjlighet till parallella boenden alltför lång tid. Ett av paren väntar dessutom barn och vill att det ska vara hyfsat klart innan barnet föds.
Summa summarum lutar det väldigt starkt åt att vi inte kommer genomföra affären, men det är en dröm som är svår att släppa.
Jag vill inte krossa några drömmar. 
Är det helt otänkbart att köra med dubbla boenden tills huset är helt klart? Den värsta fällan som finns är att flytta in och ha en pågående renovering. Då drar den ut på tiden. Räkna med 10 år - ingen tror att det ska ta så lång tid men det gör det.... Under tiden så är andelen skilsmässor och familje-katastrofer höga! Det är tidsaspekten som tar död på all entusiasm och engagemang. Olika förväntningar och delad uppfattning om vad man egentligen har kommit överens om. Ska drömmen sluta lyckligt så måste förväntningarna passa med verkligheten. Att stressa innan ett barn ska komma blir ju katastrof om det inte lyckas. Jag är övertygad om att det inte är klart innan barnet kommer. "Hyfsat klart" är nyckelorden här. Det räcker inte.
Så mitt råd är att hitta en lösning på att bygga helt klart innan ni flyttar in. Vilka lösningar kan du se själv på det?
Vem ska köpa huset? En juridisk person ni bildar tillsammans?
Vem ska stå för renoveringen? Det tar tid från ordinarie arbete att finnas tillgänglig, undersöka saker och besöka bygget på plats. Räkna med minst en halv-dag i veckan på plats under dagtid samt ca 12 h i veckan på annat.
Är det helt otänkbart att köra med dubbla boenden tills huset är helt klart? Den värsta fällan som finns är att flytta in och ha en pågående renovering. Då drar den ut på tiden. Räkna med 10 år - ingen tror att det ska ta så lång tid men det gör det.... Under tiden så är andelen skilsmässor och familje-katastrofer höga! Det är tidsaspekten som tar död på all entusiasm och engagemang. Olika förväntningar och delad uppfattning om vad man egentligen har kommit överens om. Ska drömmen sluta lyckligt så måste förväntningarna passa med verkligheten. Att stressa innan ett barn ska komma blir ju katastrof om det inte lyckas. Jag är övertygad om att det inte är klart innan barnet kommer. "Hyfsat klart" är nyckelorden här. Det räcker inte.
Så mitt råd är att hitta en lösning på att bygga helt klart innan ni flyttar in. Vilka lösningar kan du se själv på det?
Vem ska köpa huset? En juridisk person ni bildar tillsammans?
Vem ska stå för renoveringen? Det tar tid från ordinarie arbete att finnas tillgänglig, undersöka saker och besöka bygget på plats. Räkna med minst en halv-dag i veckan på plats under dagtid samt ca 12 h i veckan på annat.
Bra förutsättningar för ett misslyckande, tyvärr.dagelito skrev:
Bra förutsättningar för att lyckas med ett sådant här projekt är att man inte har någon absolut deadline och att man har möjlighet till ett annat boende under tiden så att man slipper bo i en rörig byggplats, och att byggplatsen slipper ha ett rörigt boende i sig.
Bra att du är beredd på att det är en utmaning o herregud det låter ju underbart spännande som projekt!
Vi har visserligen en mindre villa men vi valde att renovera i tre steg. Entréplan när vi flyttade in (o vi är ju bara en familj), andra våningen när barn två skulle anlända o nu källaren ytterligare tre år senare.
Förstår att ni vill ha en helt annan tidsplan men jag tänker att det kan vara bra att förhålla sigill att ni kanske kan flytta in med några veckors mellanrum i alla fall?
Tre månader låter väl optimistiskt men sex månader till helfärdigt är absolut realistiskt.
Jag skulle skarpt rekommendera en entreprenör som du väljer efter rekommendation, A o O är att ha en pålitlig byggfirma som i alla fall försöker hålla vad de lovat och budgeterat.
O sen är ju underlag o planering från er sida en urviktig faktor, att ni har bestämt exakt vad plan A är men också har läst in er på oväntade händelser som ger att ni behöver en plan B.
Vilken nivå på budget har ni mellan tumme o pekfinger? O tak o grund - hur ser de ut? Är ju väldigt tråkiga pengar att fixa men inte lönt att göra insidan om man inte har möjlighet att vårda dessa.
Berätta gärna hur det går!
Vi har visserligen en mindre villa men vi valde att renovera i tre steg. Entréplan när vi flyttade in (o vi är ju bara en familj), andra våningen när barn två skulle anlända o nu källaren ytterligare tre år senare.
Förstår att ni vill ha en helt annan tidsplan men jag tänker att det kan vara bra att förhålla sigill att ni kanske kan flytta in med några veckors mellanrum i alla fall?
Tre månader låter väl optimistiskt men sex månader till helfärdigt är absolut realistiskt.
Jag skulle skarpt rekommendera en entreprenör som du väljer efter rekommendation, A o O är att ha en pålitlig byggfirma som i alla fall försöker hålla vad de lovat och budgeterat.
O sen är ju underlag o planering från er sida en urviktig faktor, att ni har bestämt exakt vad plan A är men också har läst in er på oväntade händelser som ger att ni behöver en plan B.
Vilken nivå på budget har ni mellan tumme o pekfinger? O tak o grund - hur ser de ut? Är ju väldigt tråkiga pengar att fixa men inte lönt att göra insidan om man inte har möjlighet att vårda dessa.
Berätta gärna hur det går!
Jag tror det största problemet blir att hitta alla duktiga hantverkare på så kort tid.
Tack för alla svar!
Ja, det är ett spännande projekt, verkligen. Faktum är att alla inblandade parter har alternativa boenden som kan funka. Osäkerheten här gäller det ekonomiska - dubbla boenden kostar. Tid är verkligen pengar i detta fall. Dessutom ska vi hitta en bank som ger oss lån till huset samtidigt som vi väntar med att sälja av diverse bostadsrätter (som vi behöver att bo i under tiden).
Som jag ser det just nu är de största problemen att de som äger huset vill ha mer än det är värt och att vi ännu inte vet hur mycket renoveringarna kommer kosta (räknar dock med i runda slängar fem miljoner).
Ja, det är ett spännande projekt, verkligen. Faktum är att alla inblandade parter har alternativa boenden som kan funka. Osäkerheten här gäller det ekonomiska - dubbla boenden kostar. Tid är verkligen pengar i detta fall. Dessutom ska vi hitta en bank som ger oss lån till huset samtidigt som vi väntar med att sälja av diverse bostadsrätter (som vi behöver att bo i under tiden).
Som jag ser det just nu är de största problemen att de som äger huset vill ha mer än det är värt och att vi ännu inte vet hur mycket renoveringarna kommer kosta (räknar dock med i runda slängar fem miljoner).
Klicka här för att svara