Byggahus.se

Skarva takregel

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Jag håller på att bygga ett rum där det ska in ett nytt innertak. Måtten på reglarna som ska hålla upp taket (tre lager gips) kommer att bli 8,8m. Jag har testat att skarva 140*45 reglar som ligger omlott med en meters skarv. Dessa har jag skruvat med cc30. Jag tänkte att om jag kan gå på den (100kg) så bör det väl hålla för gipset? Om jag har räknat rätt så kommer vikten för tre lager gips hamna på ca 24kg/m2, vilket inte borde vara några problem. Testregeln har jag inte limmat, så den sviktar ca 2cm i mitten när jag står där, men jag tänker att trälim borde fixa den biten.

Vad tror ni om det, och har ni kanske några andra tips?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Redigerat 22 jan 2015 14:42
  2. A
    Medlem Nivå 12
    Plyfa på båda sidor + lim + bultar skulle det göra starkare.

3. T
    Medlem · Nivå 16
    Jag hade gått på 6"x2" reglar eller iaf 5"x2". Hållfastheten går med y-dimesnionen i tredje potens.
    Skruva med cc 30 på en meters längd är inte särskild många skruvar. Jämför tex spikbleck.
    En sak är att kunna gå på den, en annan är att ha marginal och vara förberedd för det värsta.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Det där tror jag kommer att svikta. Om vi antar cc60 mellan reglarna, så lastar du ju varje regel med ca 230kg. Att limmar ihop dem i bredd, ökar inte böjmotståndet, det kan minska risken för att de vrider sig när du står på dem.

Finns det ingen möjlighet att hänga upp det i något ovanför?