Skall fästa väggskåp i köket. Väggen består först av ett lager "puts" som är väldigt poröst. Det är ca 2-3 cm tjockt. Under finns tegel. Fastigheten är byggd runt 1949.
Fundrar på att använda så kallad trekantsplugg för lättbetong å andra sidan kommer jag ju efter några cm stöta på mer solitt material.
Kan detta funka eller finns det andra alternati bättre anpassade för ändamålet.
Det är denna typ av plugg jag tänkt använda.
Bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Putsen är inget att fästa i. Använd plugg avsedda för tegel/universalplugg och se till att skruv/plugg är tillräckligt långa för att få bra fäste i teglet. Pluggen på bilden ser på tok för korta ut.

S
du skall alltid in i fast matriall.
puts är egentligen inget fast matriall

Pluggarna på bilden finns i lite olika storlek. Ex.vis för borrhål12mm och borrdjup 65mm och skruvdiameter 7-8mm eller 14x75 och skruvdiamanter 10mm.
Teglet bakom går utmärkt att spika i, det var med spik de gamla skåpen satt.

S
tycker du sätter skåpen med bra plugg för tegel.
och vad för styrka får du på dom spikarna? drag och fallande?

Det är aldrig lätt att spika i puts/tegel, tror mig.
Men du kan lätt borra i tegel och sätta plugg. De bästa är inte trekantsplugg utan nylonplugg från Fischer är de absolut bästa. Har du rätt passning av plugg, borrdiameter och skruv kan du hänga en häst på det.
Plugg tar inte last på häng utan deras utdragningsstyrka gör att du kan dra åt skruven såpass att skåpet sitter mot väg
gen med friktion. Jag skulle använda 10 mm Fischerplugg med 10 mm stenborr, köra de ned så att fästdelen hamnar i teglet, och 6 mm franska skruvar som är tillräckligt långa för att gå igenom pluggen.

• Gilla
tuxer och 1 till
  • Laddar…
Tack! Nylonplugg från fischer med fransk skruv får det bli.
Finns ju lite att välja på, bla en som de kallar SX som har en 4-sidig expansion, kan det vara något?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.