Skall fästa väggskåp i köket. Väggen består först av ett lager "puts" som är väldigt poröst. Det är ca 2-3 cm tjockt. Under finns tegel. Fastigheten är byggd runt 1949.
Fundrar på att använda så kallad trekantsplugg för lättbetong å andra sidan kommer jag ju efter några cm stöta på mer solitt material.
Kan detta funka eller finns det andra alternati bättre anpassade för ändamålet.
Det är denna typ av plugg jag tänkt använda.
Fundrar på att använda så kallad trekantsplugg för lättbetong å andra sidan kommer jag ju efter några cm stöta på mer solitt material.
Kan detta funka eller finns det andra alternati bättre anpassade för ändamålet.
Det är denna typ av plugg jag tänkt använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Pluggarna på bilden finns i lite olika storlek. Ex.vis för borrhål12mm och borrdjup 65mm och skruvdiameter 7-8mm eller 14x75 och skruvdiamanter 10mm.
Teglet bakom går utmärkt att spika i, det var med spik de gamla skåpen satt.
Teglet bakom går utmärkt att spika i, det var med spik de gamla skåpen satt.
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Det är aldrig lätt att spika i puts/tegel, tror mig.
Men du kan lätt borra i tegel och sätta plugg. De bästa är inte trekantsplugg utan nylonplugg från Fischer är de absolut bästa. Har du rätt passning av plugg, borrdiameter och skruv kan du hänga en häst på det.
Plugg tar inte last på häng utan deras utdragningsstyrka gör att du kan dra åt skruven såpass att skåpet sitter mot väg
gen med friktion. Jag skulle använda 10 mm Fischerplugg med 10 mm stenborr, köra de ned så att fästdelen hamnar i teglet, och 6 mm franska skruvar som är tillräckligt långa för att gå igenom pluggen.
Men du kan lätt borra i tegel och sätta plugg. De bästa är inte trekantsplugg utan nylonplugg från Fischer är de absolut bästa. Har du rätt passning av plugg, borrdiameter och skruv kan du hänga en häst på det.
Plugg tar inte last på häng utan deras utdragningsstyrka gör att du kan dra åt skruven såpass att skåpet sitter mot väg
gen med friktion. Jag skulle använda 10 mm Fischerplugg med 10 mm stenborr, köra de ned så att fästdelen hamnar i teglet, och 6 mm franska skruvar som är tillräckligt långa för att gå igenom pluggen.
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
SX blir bra, även "vanliga" S. De har en handbok på sin hemsida: http://www.fischersverige.se/desktopdefault.aspx/tabid-1952/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden