Hej. Vi håller på och får badrummet renoverat. I samband med detta har vi tagit bort råsponten i innertaket. Då ser vi att balkarna är rötskadade. Vi vet att det varit en vattenläcka i taket för ca 15 år sedan. Då lades ny spont i yttertaket, men balkarna verkar ha lämnats. Det är tre balkar. Den mittersta var väldigt rötskadad och hade vitmögel-angrepp (?). Den har vi låtit snickaren som gör badrummet ta bort en stor bit av, och ska sätta en ny balk vid sidan av den gamla som förstärkning. Jag ser nu att även en andra balk är rötskadad, jag kan enkelt gröpa ur de yttersta centimetrarna. Hur mycket behöver jag ta bort av den? Kan jag låta den sitta kvar? Den är ju torr, taket är helt sedan länge. Kan den göra någon skada där den sitter? Jag har försökt kolla tidigare forum-svar, men blir inte klok.
Så här såg det ut från början:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Så här såg det ut från början:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det skadade virket på första och andra bilden behöver du inte ta bort men om inte väggen bakom har en bärande funktion tycker jag att du skall spika en förstärkning på den rötskadade.
Om du fortfarande har mögel kvar pensla några gånger med Boracol.
Om du fortfarande har mögel kvar pensla några gånger med Boracol.
Hej. Tack för svar. Jag ser inget mögel. Vi sätter en förstärkande balk parallellt med den rötskadade som vi fäster i det friska virket. Ska kolla upp Boracol.
Klicka här för att svara