Hej,

behöver täta och fixera armeringsjärn i borrhål i betong/berg. Det måste bli tätt och det ska härda snabbt så att även djupa hål blir genomhärdade snabbt.

Jag tror att brunnsborrare använder ett liknande medel för att täta mot foderröret i hålet.

Typ det här: http://www.drizoro.com/Ingles/documentos/Fichas/ingles/maxplug.pdf

Men det där känns som en extrem variant eftersom det absolut inte är något som är trycksatt där jag vill täta. En liknande produkt helt enkelt som helst ska gå att köpa från hyllan från vanlig bygghandel.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
Fick tips från bygghandeln att vid blandning av vanlig grovbetong kan man byta ut en del av vattnet mot fuktstopp som då kommer agera som en accelerator. Vid rätt proportioner ska det då gå att få till något som bränner på några minuter.

Hiltis Hit massa sitter bra och härdar fort finns liknande från Essve som går i fog spruta och säkert funkar ok.

Expanderande betong finns i bruk som brinner rätt snabbt. Blandas som en slurry i mindre volymer och hälls ned i hålet innan armeringen trycks dit.

Hur snabbt behöver du härda?
Kemankare biter direkt annars, och lite fog ovanpå som tätning efteråt.

Känns som jag gått på en liten rövare av bygghandlar'n... prövat tre olika koncentrationer av vatten/fuktstopp/betong, men 1 timme senare är ingen av högarna genomhärdad. Knackar jag lätt med fingret så rasar det bara ihop.

Behöver något som härdar på 3-5 minuter. Förutsättningarna är 30mm borrhål i betong/berg och 25mm armeringsjärn. Vill inte behöva hålla/fixera järnen en längre tid, efter 3-5 minuter ska de sitta så hårt att de inte går att rubba en millimeter.

Kemankare skulle säkert fungera men det skulle bli en hel del tuber till en inte alltför billig peng, så skulle föredra ett billigare alternativ men som fortfarande härdar snabbt.

Bemix eller betec som du blandar med ljummet/varmt vatten härdar fort som tusan.

Även vid varmt vatten antar jag att avkylningen från det kalla berget kommer sega ner det hela men någon slags expanderbetong modell snabb lär funka

Sök på Prompt, en snabbhärdande cement. Mycket vanlig inom VA-branschen där man behöver laga brunnar och betong snabbt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.