Mikael_L
Jag behöver ta bort ca 8 mm längs hela vägen av ett redan monterat dörrfoder som är inmålat med några lager färg.
Detta för att få plats med en Kulokabel, även förbi en jättespegel, som ligger kloss mot fodret och därmed förhindrar att jag bara klamrar som vanligt utanpå fodret.

Fodret har ungefär denna profil, och det är det vid röda strecket som ska bort:
kapa-foder.png

Spegeln som är i vägen går att ta ner, men den måste tillbaka på samma plats sen.

Tips på hur jag kan göra.
Jag har sänksåg med skena, handöverfräs, multimaskin (pmf180), japansåg osv i min verktygsarsenal. Och något nytt kan ev även införskaffas om det är enda, eller absolut bästa sättet att lösa det med.
Allt ska målas efteråt, så ytskikten behöver inte räddas.

Jag har bara en jättekass bild, det är detta foders högra sida som ska fräsas ned ca 8mm.
frasa-foder.jpg

En multicutter gör det jobbet.
247d459c9b582a0fc0e602ce8edf2572.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att det är knepigt att få det snyggt med en multimaster - i min bok är den bäst när man sågar mot fiberriktningen oc inte längs med fibrerna. Jag skulle nog försöka få dit ett anhåll på fodret och sen köra med handöverfräsen. Bara en fundering - om du skall göra om ytskiktet, varför tar du inte helt enkelt bort fodret försiktigt och sågar med bordssåg eller sänksåg?

Ja, multicutter om du ska såga på plats, fast med det halvmåneformade sågbladet.

Kan du plocka bort fodret, blir ju problemet mindre.

ullberg
Givet att vi pratar ett foder och inte ett helt lägenhetskomplex:

Om anläggningsytan på fodret är så plan som din skiss ger sken av skulle jag lägga en rätskena eller motsv. ovanpå fodret, klämma fast genom dörröppningen och sedan låta multimaskinen löpa längs den. Man får givetvis hålla koll på vinkeln men det känns ändå hanterbart (och lättare än att exv. smacka upp hela sängsågen med skena på väggen...)

Kanske blir det lättare om man sätter bladet i ~90 graders vinkel så maskinen kan löpa längs skenan snarare än stå rakt ut, kan dock bli krångligare i änden av listen

/U

Mulitcuttern fungerar rätt bra, när man kan köra nere i profilspåret.

paralellanhåll på fräsen skulle ja föredra. Sen multimaskinen längst ner mot golvet.

Mikael_L
Jag tackar så mycket för alla tips.

Jag undrar om jag ska prova med multimaskinen ändå. Att hålla det enkelt är givetvis en trevlig tanke. Hålla på och rigga skenor kan ta sin tid.
Att använda det halvmåneformade bladet måste ju vara bra, styr väl rakt bättre?

Dremel dsm20 skulle jag använda till dyl jobb. Inte direkt lätt att få det rakt med multimaskinen.

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Jag förstår inte, varför så många är emot multimaskinen. Tar man det lugnt och kör halvmånebladet skall det inte vara så svårt att få det rakt. Blir inte så mycket damm heller.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Mikael_L
Man lär ju foga in kabeln också innan målning, så lite vingel kanske försvinner av det.

Men samtidigt vore det ju tråkigt om det inte alls blev osynligt efter fogning och målning, så lite "better be safe than sorry" tänker jag också. ;)

Mikael_L
thomas33 skrev:
Mulitcuttern fungerar rätt bra, när man kan köra nere i profilspåret.
Det kanske är för fullt med färg, och/eller kanske även ojämnt av den anledningen.
Jag vet inte, och det är inte här hemma så jag kan inte kolla nu. ;)

Men jag funderar på om jag skulle fästa upp en list/läkt typ, med några dyckert, och sen såga med det halvmåneformade bladet styrt längs listen.
Om jag tar det lite lugnt, med tungan rätt i mun, borde det väl gå hyggligt.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Är väl perfekt med halvmåne och multicutter där, vinklad så maskinen går stort parallell med väggen och en styrlist för klingan. Lätt hanterbart och så fint man kan begära om man är försiktig, alla andra tyngre maskiner i det läget och uppriktade med skenor osv borde vara betydligt mer svårhanterat.

2 tvingar,Sänksåg. Avsluta mot golv med multicuttern.

Mikael_L
MiSo skrev:
2 tvingar,Sänksåg. Avsluta mot golv med multicuttern.
Jag har funderat på det också.

Men väggarna är där nästan 40 cm tjocka :eek:
Men det finns ju långa tvingar också. Mina längsta engreppstvingar kan nog räcka ganska precis.

Men det finns ju fördelar också, det brukar bli betydligt mindre damm med sänksågen om jag kör med dammsugaren påkopplad. Inte att förakta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.