1 198 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Gatsten med bitumen på
Hejsan,
Jag har köpt ett parti med begagnad smågatsten av en privat säljare.
När jag fick den levererad så såg jag att alla stenar har bitumenrester på sig.
Det verkar som att stenen en gång i tiden har limmats mot underlaget med bitumen.
Min fråga är om det finns något effektivt sätt att rengöra stenarna?
Tack på förhand,
Pontstone
Jag har köpt ett parti med begagnad smågatsten av en privat säljare.
När jag fick den levererad så såg jag att alla stenar har bitumenrester på sig.
Det verkar som att stenen en gång i tiden har limmats mot underlaget med bitumen.
Min fråga är om det finns något effektivt sätt att rengöra stenarna?
Tack på förhand,
Pontstone
Tjocka rester knackas bort med en billig murarhammare tex http://www.harald-nyborg.se/murhammare.html gärna med stålskaft o som på bilden bred skopa.
Kapar du handtaget något så får du en perfekt sätthammare!
Tunna missfärgningar får slitas bort (tidens tand / bilkörningen)
Stenen har inte limmats mot underlaget utan den har asfalterats över dvs du har högst troligen svensk gatsten, grattis.
Du har troligen oxå en sliten yta under bitumenresterna o då vet du vilken sida som är ovansidanNär stengator asfalteras över idag strös ett tunt lager sand på för att slippa rengöringen av stenen om man väljer att återställa vid senare tillfälle
Kapar du handtaget något så får du en perfekt sätthammare!
Tunna missfärgningar får slitas bort (tidens tand / bilkörningen)
Stenen har inte limmats mot underlaget utan den har asfalterats över dvs du har högst troligen svensk gatsten, grattis.
Du har troligen oxå en sliten yta under bitumenresterna o då vet du vilken sida som är ovansidanNär stengator asfalteras över idag strös ett tunt lager sand på för att slippa rengöringen av stenen om man väljer att återställa vid senare tillfälle
Redigerat:
Klicka här för att svara