3 993 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
13mm eller 6mm gips?
Hej på er
Jag har en fundering. Jag har rivit ner all furupanel i vår trappa pga att den satt så dåligt och ska sätta lite gips och måla vitt. För att undvika för mycket utstick vid spaljen skulle jag vilja använda 6mm gips direkt på reglarna. Vad säger ni om det? Är det ok att gipsa endast med 6mm eller ska jag tänka på något speciellt?
Tack så länge
Jag har en fundering. Jag har rivit ner all furupanel i vår trappa pga att den satt så dåligt och ska sätta lite gips och måla vitt. För att undvika för mycket utstick vid spaljen skulle jag vilja använda 6mm gips direkt på reglarna. Vad säger ni om det? Är det ok att gipsa endast med 6mm eller ska jag tänka på något speciellt?
Tack så länge
6 mm gips är skör, är det en "vanlig" vägg med 60 cm mellan reglarna blir det för klent.
Försök att undvika 6mm skivor. Använd dessa endast där det absolut inte går med vanliga 13mm, som tex. om man vill ha en böjd yta.
Det är det svårt att dra i skruv i den tunna gipsen utan att förstöra pappskiktet samtidigt som det är svårt att försänka skruvskallarna på ett riktigt sätt. Vissa snickare vill inte ens ha att göra med 6mm renoveringsgips just för att den är så svår att sätta upp så att slutresultatet blir korrekt. Och en snickare som sätter upp gips med trasig papp och skruvskallar som inte är försänkta blir inte populär hos målaren...
...sedan funderar jag på om inte 6mm gips direkt på reglar blir väldigt skört? Om man snubblar och sätter handen mot väggen så vill man ju inte trilla igenom
Det är det svårt att dra i skruv i den tunna gipsen utan att förstöra pappskiktet samtidigt som det är svårt att försänka skruvskallarna på ett riktigt sätt. Vissa snickare vill inte ens ha att göra med 6mm renoveringsgips just för att den är så svår att sätta upp så att slutresultatet blir korrekt. Och en snickare som sätter upp gips med trasig papp och skruvskallar som inte är försänkta blir inte populär hos målaren...
...sedan funderar jag på om inte 6mm gips direkt på reglar blir väldigt skört? Om man snubblar och sätter handen mot väggen så vill man ju inte trilla igenom
Redigerat:
hej
Tack för svar.
jag kör på 13mm gips
Tack för svar.
jag kör på 13mm gips
Klicka här för att svara
